Belg wil van 'Je suis Charlie' handelsmerk maken

13/01/15 om 16:21 - Bijgewerkt om 16:20

Een ondernemende Belg heeft een aanvraag ingediend om van de slogan 'Je suis Charlie' een handelsmerk te maken. Het zou gaan om producten van kerstversiering tot bier.

Belg wil van 'Je suis Charlie' handelsmerk maken

© AFP

Een ondernemende ziel heeft getracht om van de slogan 'Je suis Charlie' een handelsmerk te maken in België, Luxemburg en Nederland. Dat bericht de nieuwssite The Register.

Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) zou een Nederlandstalige aanvraag ontvangen hebben om de slogan te registreren, slechts een dag nadat de medewerkers van Charlie Hebdo in hun Parijse kantoren gedood werden bij een aanslag.

Na de aanslag werd de slagzin via sociale media erg snel opgepikt: zowel als een oproep tot solidariteit, als een oproep ter verdediging van de vrije meningsuiting.

De vraag van de Belgische Yanick Uytterhaegen om van 'Je suis Charlie' een handelsmerk te maken, dekte verschillende producten zoals was- en kuisproducten, bedrukt materiaal, kledij, schoeisel, speelgoed, kerstversiering, fruitsappen en zelfs bier, aldus The Register.

Hoewel pogingen om geld uit de gewelddaden te slaan door velen veroordeeld werden, was de aanvraag van Uytterhaegen niet de eerste. Slechts enkele dagen na die fatale woensdag verschenen al T-shirts met de ondertussen alom bekende zin.

Handelsmerk 'Allah'

De Nederlandse handelsmerkadvocaten van Knijff menen, dat het onzeker is of het BBIE 'Je suis Charlie' tot een handelsmerk zou bombarderen. 'Het bureau zal de slogan waarschijnlijk zien als een steunbetuiging, niet als een handelsmerk', citeert de nieuwssite een blogpost van het bedrijf.

'De voornaamste reden waarom we een handelsmerk weigeren, is het gebrek aan cachet', verklaart Pieter Veeze van het BBIE aan The Register. 'Zo werd vorig jaar eenzelfde poging voor 'Allah' geweigerd.'

Volgens Veeze zal het bureau de aanvraag wel bespreken tijdens de wekelijkse vergadering. Derde partijen hebben twee maanden de tijd om zich te verzetten tegen zulke aanvragen, maar dat moet gebaseerd zijn op een mogelijke inbreuk op een eerder bestaand handelsmerk. Het bureau kan volgens de nieuwssite ook een aanvraag weigeren om zogenaamde 'absolute redenen'.

Lees meer over:

Onze partners