Amper 1 op 1.000 nieuwe wagens is elektrisch

(Belga) Tijdens de eerste negen maanden van het jaar zijn er 350 volledig elektrische wagens ingeschreven in België. Het aantal nieuwe wagens met klassieke motoren ligt duizendmaal hoger. De introductie van elektrische wagens loopt vertraging op door een gebrek aan infrastructuur, de hoge prijs en een beperkt bereik. Dat schrijft De Tijd.

Dit jaar zijn er 350 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Dat zijn er drie keer meer dan de 106 stuks die in de eerste negen maanden van vorig jaar op de Belgische weg kwamen. De stijging lijkt spectaculair, maar in absolute termen staat de elektrische wagen nog nergens, aldus De Tijd. Slechts 1 op de 1.000 verkochte wagens is elektrisch. De drempels die de elektrische wagen moet overwinnen om consumenten te verleiden zijn bekend. De prijs is de grootste struikelsteen. Door zijn dure batterij is de wagen duizenden euro’s duurder dan een equivalent model met een klassieke benzine- of dieselmotor. Daarnaast zijn heel wat automobilisten afgeschrikt door de zogenaamde range, de afstand die je kan afleggen met een volle batterij. Die bedraagt bij de meeste elektrische modellen maar 100 tot 150 kilometer, waardoor de wagen niet geschikt is voor langere trips. Particulieren kochten dit jaar 48 elektrische wagens. Ook de grote vraag bij bedrijven blijft uit. “De meeste bedrijven zijn de markt nog wat aan het aftasten en bestellen voorlopig slechts één of twee auto’s”, zegt Wim Doms, de woordvoerder van Peugeot. De sector kijkt al jaren reikhalzend uit naar grote aanbestedingen (van overheidsbedrijven) met grote wagenparken, zoals Bpost en Belgacom. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content