Actiegroepen: "Geplande OOsterweel-infrastructuur kost 4,5 miljard maar zuigt geen verkeer aan"

25/10/11 om 13:15 - Bijgewerkt om 13:15

(Belga) Aan de Oosterweelverbinding en gelinkte infrastructuur hangt een prijskaartje van 4,5 miljard. "Voor een nepoplossing", zeggen actiegroepen stRAten-generaal en Ademloos. "Met de Oosterweelverbinding bestendigt men de Antwerpse Ring als open riool, terwijl men zelfs geen poging doet de nieuwe tunnel 'opgeladen' te krijgen. Er zullen filevrije alternatieven zijn, maar niemand zal erheen rijden."

Actiegroepen: "Geplande OOsterweel-infrastructuur kost 4,5 miljard maar zuigt geen verkeer aan"

De actiegroepen baseerden zich voor die conclusie op een rapport van het Vlaams Verkeerscentrum over het Masterplan2020. Volgens hen zegt het Verkeerscentrum "in bedekte bewoordingen dat het Masterplan niet werkt". Ze wijzen onder meer op de tol die automobilisten weghoudt van de Oosterweelverbinding en doet aanschuiven bij de (gratis) Kennedytunnel. Het scenario waarvoor zij pleiten - met het Meccano-tracé - werkt met trajectheffing in plaats van lokale tolheffing. Volgens een indicatieve vergelijking van de trajectanalyses zou het Meccano-tracé meer verkeer weghalen aan de Kennedytunnel en het Sportpaleis, terwijl meer verkeer de nieuwe Scheldetunnel en de A102 zal gebruiken dan bij uitvoering van het Masterplan. De actiegroepen benadrukken voorts dat zij niet enkel een mobiliteitsoplossing bepleiten, maar een leefbare stad. Zo verheugde Ademloos zich erover dat Antwerps burgemeester Patrick Janssens onlangs zei dat doorgaand verkeer best zo ver mogelijk wegblijft van de stad en dat gezondheid een belangrijk thema is. "We hopen dat hij de daad bij het woord voegt", aldus Ademloos, "want als Janssens ophoudt het Masterplan te steunen, is het daarmee amen en uit." (KAV)

Onze partners