Volkswagen Passat onder stroom

Na de volledig elektrische versie van de Golf toont Volkswagen in Parijs ook een Passat die onder stroom staat. In tegenstelling tot de Golf is het geen volledig elektrisch aangedreven auto want hij beschikt ook nog over een 1.4 liter grote TSi-motor.

Deze Passat GTE is dus een hybride auto. De viercilinder benzinemotor, die gebruik maakt van turbotechnologie, levert 156 pk en wordt geflankeerd door een elektromotor die 115 pk sterk is. Volkswagen monteert een batterij die een volledig elektrische autonomie van 50 km mogelijk maakt. De bestuurder kan dus kiezen om volledig elektrisch, hybride (waarbij de elektromotor ondersteunend werkt om het verbruik te drukken) of volledig op benzine rijdt. Zo kan je de stroomreserve sparen om bijvoorbeeld emissievrij de stad van bestemming binnen te rijden. Wanneer beide motoren samen worden gebruikt, stijgt het systeemvermogen naar een forse 218 pk. In hybride modus neemt de Passat genoegen met 2 l benzine per 100 km, wat neerkomt op een CO2-afgifte van minder dan 50 g/km. Met een volle brandstoftank van 50 liter , heb je een autonomie van meer dan 1000 km. Deze GTE-versie van de Passat is zowel beschikbaar voor de berline als voor de variant (break)-versie. Hij spurt in 8 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 220 km/u. Zuiver elektrisch is die topsnelheid beperkt tot 130 km/u. (Belga)

Partner Content