Urbain Vandormael

McLaren 650S, de snelste facelift ter wereld

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

McLaren is nog slechts een schim van het succesrijke Formule 1-team dat bijna een kwarteeuw lang de koningsklasse domineerde. Intussen bouwt McLaren Automotive ook racewagens voor de openbare weg en die zijn sneller dan Ferrari, Porsche of Lamborghini. Hoogste tijd dus voor een snelle testrit.

De autosport en vooral de Formule 1 zijn rijk aan opmerkelijke persoonlijkheden. De Nieuw-Zeelander Bruce McLaren is één van hen. Op 21-jarige leeftijd debuteerde hij in Grote Prijs van Monaco van 1958, tien jaar later vierde hij op het circuit van Francorchamps de eerste zege voor zijn team. Piloot en teammanager in één persoon komt zelden voor, een voorrecht dat hij deelt met Jack Brabham en Graham Hill. Maar zoals zo vaak in de racerij, was ook Bruce McLaren geen lang leven beschoren. In de zomer van 1970 verongelukte de sportieve selfmade man tijdens een testrit op het circuit van Goodwood (GB). Het McLaren-team was zijn bezieler kwijt en kwijnde weg.

Ron Dennis zette het levenswerk van Bruce McLaren voort

In 1981 kocht een ambitieuze Engelse automekanieker de helft van de aandelen. Ron Dennis was zijn naam en in geen tijd herstelde die het team in eer. McLaren groeide uit tot een van de toonaangevende teams in de Formule 1 en kroonde Prost, Lauda, Senna, Button en Hamilton tot wereldkampioen. Die gouden tijden zijn voorbij, McLaren is nog slechts een schim van het succesteam van weleer.

Die afgang heeft te maken met een wending in de carrière van Ron Dennis. Eind van de jaren tweeduizend verlegde die zijn focus naar een nevenactiviteit van McLaren: het ontwerpen en bouwen van racewagens voor de openbare weg. Met dank aan Gordon Murray. Die werkte als designer voor het F 1-team toen hij in 1987 van zijn patron op opdracht kreeg om een ‘ultieme sportwagen voor de bemiddelde burger’ te ontwikkelen – prijskaartje 1 miljoen dollar.

Een beeld van de McLaren fabriek in Surrey waar de 650S wordt gebouwd
Een beeld van de McLaren fabriek in Surrey waar de 650S wordt gebouwd

Met een topsnelheid van 391 km/u was de McLaren F1 toen de snelste straatauto ter wereld. Dat je met zo’n raket op vier wielen ook op tijd moet remmen, dat ondervond ene Rowan Atkinson, beter gekend als mister Bean. Als bij wonder overleefde de snelle Engelse komiek een spectaculaire crash met zijn duur speeltje. Hetzelfde overkwam ook ex-BMW-topman Bernd Pischetsrieder tijdens een nachtelijke proefrit in de buurt van München.

Later, van 2003 tot 2007, bouwde McLaren in opdracht van Mercedes-Benz de imposante SLR. In 2012 rolde in de hypermoderne fabriek in Surrey de 12C van de band, opnieuw helemaal in eigen huis ontwikkeld en gebouwd. Maar de 12C voldeed niet aan de hoge verwachtingen van grote baas Ron Dennis die meteen de opdracht gaf om een opvolger te bouwen. De McLaren 650S is sinds dit voorjaar op de markt, verkrijgbaar als coupé en spider.

Snelste straatauto ter wereld

De gelijkenis met de McLaren P1 is opvallend. Bekijk – of bewonder – je de nieuwkomer van dichtbij, dan zie je dat hij de onmiskenbare signatuur draagt van designers en ingenieurs die hun strepen hebben verdiend in de Formule 1. Ieder onderdeel, elk detail staat in het teken van efficiëntie en gewichtsbesparing. De wagen is bijna volledig opgebouwd uit carbon en peperdure composietmaterialen, de onderkant is volledig vlak, de uitlaat zit hoog.

McLaren 650S, de snelste facelift ter wereld

De V8 biturbo levert 650 pk, of nog eens 25 pk extra in vergelijking met zijn voorganger. Zo veel power vertaalt zich in fenomenale prestaties… van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, van 0 tot 200 km/u in 8,7 seconden, van 0 tot 300 km/u in 26,0 seconden. De topsnelheid ligt in de buurt van de 330 km/u, maar zover heb ik de waanzin op de openbare weg niet willen drijven.

Het remvermogen is al even indrukwekkend als de acceleraties: van 100 km/u naar 0 na 30,7 meter – dankzij de airbrake, een actieve spoiler die bijdraagt aan de downforce en stabiliteit in de bochten én de remkracht van de auto aanzienlijk verhoogt. Wat overigens tot onveilige situaties kan leiden. Elke keer dat je op de rem gaat staan, riskeer je een aanrijding langs achter. Het systeem komt uit de Formule 1 maar mag daar intussen niet meer worden aangewend.

Achter het stuur van de McLaren 650S waan ik mij in een echte Formule 1-bolide. Perfecte zithouding en dunne kuipzetels die een zeer goede ondersteuning aan het lichaam geven, overal knopjes en lichtjes die er toe doen. Afhankelijk van je ambities en rij-omstandigheden kun je immers kiezen uit verschillende modi die het karakter en dus ook de wegligging van de auto bliksemsnel en ingrijpend veranderen – zonder dat je het angstzweet uitbreekt. Een Porsche 911 turbo S of Lamborghini is veel minder vergevensgezind.

Dat alles heeft een prijs: gemiddeld verbruik van 17 l/100 km en een prijskaartje van 235.250 euro voor de coupé en 259.250 euro voor de spider. Ter vergelijking: een Porsche 911 turbo S kost 199.771 euro, voor een Lamborghini Huracan moet je al 205.905 euro ophoesten en voor een Ferrari 458 Speciale 238.567 euro, ondanks dat die alle drie beduidend minder pk’s bezitten.

McLaren 650S, de snelste facelift ter wereld

De McLaren 650S spider heeft een geautomatiseerd intrekbare dak (Retractable Hard Top) uit ultralicht composietmateriaal dat in 17 seconden kan worden geopend of gesloten, bij een snelheid tot 30 km/u. Het open dak verdwijnt onder een hard afdekscherm en weegt amper 38 kg. Volgens de constructeur hebben die extra kilo’s nauwelijks invloed op de prestaties, wel dus op je portemonnee. Wie de zon in huis wil halen, moet daar zo’n 25.000 euro extra voor betalen.

Een supersportauto voor puristen

Eerlijk is eerlijk. De McLaren 650S is een elegante supersportwagen zonder veel blingbling, een straatauto met F 1-allures voor puristen mét een dikke portefeuille. In ons land worden jaarlijks zo’n 30 exemplaren verkocht. Dat is veel voor een landje als België, met bovendien een torenhoge belastingvoet. Toch is invoerder Stéphane Sertang (CEO Ginion Group) niet ontevreden… “De bekendheid van en interesse voor het merk zijn zeer groot. Wie zijn die potentiële kopers? Mannen die gedreven zijn door passie maar die ook rationeel zijn en de perfectie nastreven in alles wat zij ondernemen. Dat maakt dat ik de toekomst van het merk hoopvol tegemoet zie: op het einde wint altijd de beste! In het nichesegment van de supersportwagens is dat McLaren.”

McLaren 650S, de snelste facelift ter wereld
© GF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content