Franse volumemerken verliezen fors op Belgische markt

01/10/12 om 19:55 - Bijgewerkt om 19:55

De autoverkoop in ons land is tijdens de voorbije maand september met 18,8 % gedaald in vergelijking met september 2011

Franse volumemerken verliezen fors op Belgische markt

© Kevin Van der Auwera

De autoverkoop in ons land is tijdens de voorbije maand september met 18,8% gedaald in vergelijking met september 2011. Ook bij de lichte en zware bedrijfsvoertuigen is er een forse terugval van respectievelijk 18,39 en 15,66%.

De grote verliezers zijn de Franse volumemerken: Renault gaat 40,98% achteruit, Citroën boet 26,97% in en Peugeot 23,34%. Maar ook Seat (- 69,97%), Mini (- 39,30%) en Ford (- 35,48%) hebben een barslechte maand achter de rug. Fiat (+ 17,49%), Mercedes (+ 3,81%), Kia (+ 3,63%), Toyota (+ 3,61%) en Chevrolet (+ 3,07%) gaan dan weer vooruit.

De grote winnaar is Land Rover dat in september 290 nieuwe wagens inschreef, of een vooruitgang met 128,35% in vergelijking met september 2011. Dat heeft te maken met het groot succes van de Evoque.

Volkswagen blijft nummer 1

Over de eerste drie kwartalen van 2012 blijft Volkswagen nummer één in ons land met een marktaandeel van 10,44%, gevolgd door Renault (9,39%), Peugeot (8,12%) en Citroën (7,88%). Renault-woordvoerder Karl Schuybroek verklaart de spectaculaire achteruitgang van zijn merk door de modelwissel van de populaire Clio die er zit aan te komen. Bovendien boekte Renault in september 2011 een historisch verkooprecord.

Het goede nieuws komt ditmaal van de motorfietsen: tijdens de voorbije maand september steeg de verkoop van motorfietsen in ons land met 12,25% in vergelijking met vorig jaar. Piaggio blijft de nummer één met een marktaandeel van 14,23% maar het wordt op de hielen gezeten door Honda (13,46%) dat in september een vooruitgang boekte van maar liefst 60,92%. BMW ging met 29,71% vooruit.

Urbain Vandormael

Lees meer over:

Onze partners