Kan een Italiaan in de Giro eindelijk nog eens de roze trui dragen?

Alessandro De Marchi in leiderstrui in 2021. © Getty
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack

Jonas Creteur gaat op zoek naar een markant cijfer uit de sportwereld. Deze week: al 79 Giro-etappes zonder Italiaanse leider.

Italië bracht ooit wielericonen voort als Fausto Coppi, Gino Bartali, Felice Gimondi, Francesco Moser en Marco Pantani. Vandaag lijkt de glans van het Italiaanse wielrennen echter te vervagen. Niet alleen in het buitenland, ook in dé koers op eigen bodem: de Giro. De laatste eindzege van een Italiaan dateert al van 2016, toen Vincenzo Nibali zijn tweede Ronde van Italië op zijn naam schreef. De langste Italiaanse droogte voor 2016? Slechts vijf edities.

Zowaar nog pijnlijker: in de afgelopen vijf jaar droegen slechts twee Italiaanse renners, Filippo Ganna en Alessandro De Marchi, de leiderstrui. Goed voor samen slechts zeven dagen in de roze trui in 105 etappes – of 6,7 procent.

Ter vergelijking: tussen 2000 en 2009 reden Italiaanse renners nog 72 procent van de etappes in de maglia rosa of roze trui, tussen 2010 en 2019 was dat nog 22 procent. Sinds De Marchi in 2021 als laatste het leiderstricot droeg, volgden 79 Giro-etappes zonder Italiaanse leider. Ook dat is de langste reeks ooit.

Wat is er aan de hand met het Italiaanse wielrennen? Ten eerste kampt Italië met een gebrek aan nieuw toptalent. Hoewel renners als Filippo Ganna en Jonathan Milan excelleren in specifieke disciplines – tijdrijden en sprinten – mist het klassementsrenners die grote rondes kunnen winnen.

Een tweede factor is de afnemende belangstelling voor wielrennen. Italië heeft een rijke wielercultuur, maar de globalisering van de sport heeft de aandacht versnipperd. Italië blijft ook achter in jeugdopleiding en scouting, allebei cruciaal in een almaar wetenschappelijkere sport.

Daarnaast speelt de economische context een rol. Wielrennen is duur, en Italiaanse sponsors, ooit prominent aanwezig met merken als Bianchi en Campagnolo, hebben zich steeds meer teruggetrokken. Al sinds 2017 telt Italië geen enkel team op WorldTourniveau. In 2024 waren er ook slechts 53 Italiaanse renners actief in WorldTour-ploegen – een historisch dieptepunt.

Het enige waar de wielerfans zich tijdens de jongste Giri aan konden optrekken, waren ritzeges: gemiddeld vijf stuks in de laatste zeven edities. Vorig jaar finishte de 23-jarige Antonio Tiberi ook vijfde in het algemene klassement, en was hij de beste jongere. Dit seizoen werd hij in de aanloop naar de Giro echter geplaagd door darmproblemen.

Verder is er Giulio Ciccone, onlangs tweede in Luik-Bastenaken-Luik, maar voor een podiumplaats in het eindklassement weegt hij te licht. En nog meer slecht nieuws: Ganna en Milan – in 2024 goed voor vier etappezeges – slaan de Giro over en trekken naar de Tour. Dat verkleint de kans op Italiaanse ritsuccessen. Het verdriet van de tifosi zou dus nog groter kunnen worden.

Hoe een mysterieuze gravin eigenares werd van de Giro d’Italia

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content