Edwin van der Sar: de creatieve CEO van Ajax

© VI Images / Maurice van Steen

Ajax, dat het in de CL opneemt tegen de Spaanse grootmacht Real Madrid, probeert te groeien, maar ‘wij krijgen niet als Brighton & Hove Albion jaarlijks 130 miljoen euro tv-geld in de schoot geworpen’.

‘Wij hebben geen sterren als Cristiano Ronaldo of Lionel Messi, van wie we 100.000 extra shirts verkopen’, weet de 130-voudig Nederlands international, die in 2011 stopte. Op het palmares van Edwin van der Sar prijken onder andere de CL-eindzeges van 1995 (met Ajax) en 2008 (onder de lat bij het Manchester United van Sir Alex Ferguson). Sinds 2012 is de oud-speler van de Amsterdammers een directielid, vanaf november 2016 als CEO.

Ver weg is de tijd dat Ajax onder Louis van Gaal 24 jaar geleden een show opvoerde tegen de Koninklijke uit Madrid. Want sinds toen werd Real jaarlijks groter en rijker. Ook in de Nederlandse hoofdstad proberen ze sportief, financieel en commercieel te groeien. Op hun tempo, helaas niet langer het snellere tempo van de grotere Europese topclubs genre PSG, Manchester City, Liverpool, Juventus en/of Barcelona.

Van der Sar (48) kent ondertussen maar al te goed zijn takenpakket als algemeen directeur. ‘Ik vergelijk mijn functie vaak met mijn verleden als keeper’, vertelde hij in de Volkskrant. ‘Ook nu moet ik zorgen voor een goede organisatie. Voor mij stond een rechtsback, een rechter- en linker centrale verdediger, een linksback en een verdedigende middenvelder. Met hen praatte ik veel. Dat is nu een beetje hetzelfde. Ik leef bij de gratie van de mensen naast me in mijn team. Als ploeg kunnen wij Ajax laten gloriëren.’

Zijn concentratie gaat volledig naar het uitzetten van een meerjarenplan. Want de ontwikkelingen in de rest van Europa gaan snel. Zo verliest Ajax aan het einde van dit seizoen toptalent Frenkie de Jong (21), die voor 75 miljoen euro naar Barcelona verhuist. ‘Ik krijg complimenten voor die deal. Want Ajax geldt als een ongelofelijk sterk merk. Door zijn geschiedenis, als stad, supporters, filosofie, spelers, ontwikkeling en jeugdopleiding. Overwinteren in de Champions League, spelen tegen Real Madrid. Elke keer jongeren ontdekken, via de eigen academie of scouting. Spelers laten doorbreken. Maar het gaat uiteindelijk om de progressie van het team én de prijzen.’

De titel in de Eredivisie, dat blijft volgens Van der Sar de heilige graal. Dit seizoen lijkt het er sterk op dat PSV alweer te sterk zal zijn voor het Ajax van coach Erik ten Hag. ‘Het landskampioenschap, dat wil je voor de supporters. Ze zijn de enigen die altijd blijven, hun hele leven lang.’

Hij probeert creatief te zijn om inkomsten te genereren. ‘Veel kreeg ik mee van Manchester United’, weet Van der Sar. ‘Wij steken onze voelsprieten uit in de wereld. Drie tot vier keer per jaar was ik al in China. Daar spreek je clubs en overheden. Op die manier proberen wij de filosofie en naam van Ajax naar voor te brengen. We moeten zorgen dat de basis zo breed mogelijk is en proberen slimmer te zijn. Wij krijgen niet als Brighton & Hove Albion jaarlijks 130 miljoen euro tv-geld in de schoot geworpen.’

Hij vindt ook dat het Nederlandse voetbal behoefte heeft aan een breder gedeelde koestering van het algemeen belang. ‘Nu kijkt iedereen te veel naar zijn eigen positie’, oordeelt Van der Sar. ‘Wij zijn met allen gebaat bij een sterke competitie. Als wij presteren op Europees niveau, dan komt er geld terug. Ook bij andere clubs. We moeten initiatief tonen. Want stilstand is achteruitgang.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content