De fitnesswereld veranderde ook in 2025 opvallend snel, met nieuwe trends die het sportlandschap hertekenen. ‘Premium fitnesscentra zijn een manier om te tonen tot welke sociale laag je behoort’, zegt fitnessexpert Joachim Callebaut.
Hyrox
‘Hyrox is momenteel dé fitnesstrend’, zegt Joachim Callebaut. ‘Het format is eenvoudig: acht keer één kilometer lopen – in totaal dus acht kilometer – gecombineerd met acht vaste kracht- en conditie-oefeningen. Denk aan 200 meter stappen met zware gewichten in beide handen, een slee van 150 kilo vijftig meter vooruit duwen of 1000 meter roeien op een ergometer.’
Hyrox is een samentrekking van ‘hybrid’ (samengesteld) en ‘racing of cross’: een bewuste verwijzing naar de mix van hardlopen en functionele fitness die het concept definieert. De X in de naam symboliseert ook die kruising.
Niet alleen de combinatie van kracht en conditie, ook het vaste format is volgens Callebaut de reden waarom Hyrox zo aanspreekt. ‘Het is volledig meetbaar. Het werkt een beetje zoals een marathon: mensen doen dezelfde wedstrijd opnieuw om hun tijd te verbeteren. Intussen is Hyrox uitgegroeid tot een volwaardige sport met een competitieve elitegroep. Gesponsorde atleten trainen er volledig voor. De oprichter droomt er zelfs van om er een olympische sport van te maken.’
Callebaut zelf ruilde zijn crossfitzaal in voor een Hyrox-center. ‘Crossfit is wat teruggevallen in populariteit en het blessurerisico ligt er hoger. Ikzelf zocht een format dat kracht combineert met loopconditie. Hyros bleek ideaal. Ik zag bovendien hoe hard Hyrox groeit, terwijl er nauwelijks fitnesszaken zijn die zich exclusief daarop richten. Dat gat in de markt heb ik proberen op te vullen.’
Hyrox is niet alleen populair bij mannen, maar ook opvallend toegankelijk voor vrouwen. ‘Veel vrouwen herkennen zich in het zogenaamde hybride lichaam: atletisch, sterk, maar niet té gespierd en niet zo smal als een pure loper. Hyrox helpt om die fysiek te ontwikkelen.’
Toch waarschuwt Callebaut voor een verkeerd beeld. ‘Op sociale media wordt Hyorx vaak voorgesteld als iets wat iedereen zomaar kan doen. Er is geen tijdslimiet en dat maakt het laagdrempelig. Maar de verschillen tussen de deelnemers zijn groot: ik finish in minder dan een uur, maar anderen doen er twee en een half uur over. Velen onderschatten hoe zwaar acht kilometer lopen in combinatie met acht zware krachtoefeningen effectief is. Jongeren schrijven zich in zonder stil te staan bij de fysieke paraatheid die daarvoor nodig is. Het levert niet zelden blessures op.’
Hoewel Hyrox-wedstrijden in een mum van tijd uitverkocht worden – het eerste Belgische event in Mechelen in april dit jaar trok 9400 deelnemers – zijn ze ook niet voor ieders beurs weggelegd: ‘Deelnemen kost tot zo’n 120 euro, een maandabonnement zo’n 60 à 120 euro.’
Extreme uithoudingswedstrijden
Terwijl Hyrox staat voor meetbare prestaties in een gecontroleerd, vrij kort format, trekt een groeiende groep sporters naar veel extremere uitdagingen. ‘Een marathon beëindigen? Dat is te gewoontjes geworden’, zegt Callebaut. ‘Tien jaar geleden kon je daarmee uitpakken. Vandaag moet je daarvoor al een heel snelle tijd lopen.’
Extreme uithoudingswedstrijden vormen het nieuwe statussymbool. De Ultra-Trail du Mont-Blanc (170 km, 10.000 hoogtemeters), de Marathon des Sables (250 km door de Sahara) of een volledige Ironman-triatlon zijn de nieuwe totems. En ze zijn populairder dan ooit. ‘Die wedstrijden zijn razendsnel uitverkocht’, zegt Callebaut.
Maar ook hier groeien de risico’s evenredig mee: overtraining, chronische blessures en uitputting. ‘Ik hoor soms mensen die tien kilometer per week lopen en plots zeggen: “Ik wil volgend jaar in september aan een Ironman deelnemen.” Dan vraag ik: “En hoeveel fiets je nu?” Antwoord: “Euh, ik moet nog een fiets kopen.” Waar begin je in godsnaam aan, denk ik dan.’
‘In een tijd van Strava, Instagram en WhatsApp-groepjes gaat het om erkenning. Wie de grootste uitdaging voltooit, heeft een straffer verhaal en krijgt likes en respect.’
Volgens Callebaut draait het bij veel deelnemers niet zozeer om liefde voor de sport, maar om profilering. ‘In een tijd van Strava, Instagram en whatsappgroepjes gaat het om erkenning. Wie de grootste uitdaging voltooit, heeft een straffer verhaal en krijgt likes en respect. Met zo’n ultratrail of Ironman kun je écht imponeren. Alleen: de kloof tussen zo’n wedstrijd finishen en echt presteren – in een voor een amateur snelle tijd – wordt steeds groter.’
Bij triatleten die al jaren meedraaien veroorzaakt de nieuwe hype soms irritatie. ‘Sommigen wachten bijna op het moment dat het socialemediaplebs afhaakt’, lacht Callebaut. ‘Zodat er eindelijk weer startplaatsen vrijkomen voor wie de sport écht serieus neemt.’
Beleving in de fitness
De drang naar beleving in sport uit zich niet alleen in extreme uitdagingen, maar ook in nieuwe fitnessconcepten die entertainment centraal zetten. ‘Klassieke spinning met muziek bestaat al lang, maar vandaag heb je high-end boetiekstudio’s zoals Rite Studios in Antwerpen’, zegt Callebaut. ‘Met discolichten, live-dj’s, spectaculaire lichtshows en veel aandacht voor design. Je wisselt lopen, spinning en krachttraining telkens per minuut af. Het is extreem intensief.’

Volgens Callebaut draait het evenveel om beleving als om training. ‘Mensen willen een uur lang hun hoofd leegmaken en niet voelen dat ze aan het afzien zijn. Als meer “pure” atleet heb ik dat minder nodig, maar velen vinden het net wél motiverend.’
Reformer pilates
Naast die belevingstrends ziet Callebaut nog een grote beweging: de groei van rustige maar doelgerichte trainingsvormen zoals reformer pilates. ‘Dat kende in 2024 al een stevige groei, maar is in 2025 helemaal doorgebroken. Je kunt het vergelijken met poweryoga, maar dan gecombineerd met een reformertoestel: een soort bed met een verschuifbaar platform op rails. Dankzij de veren kun je de weerstand heel precies instellen.’
‘Bekende actrices en zangeressen zoals Jennifer Aniston, Margot Robbie, Adele en Lady Gaga droegen bij aan de hype.’
‘Reformer pilates richt zich op dieperliggende buikspieren, de bekkenbodem, billen en bovenbenen in vloeiende bewegingen. Vooral vrouwen tussen 20 en 50 vinden de weg naar deze vorm van Pilates, zeker na een zwangerschap. Bekende actrices en zangeressen zoals Jennifer Aniston, Margot Robbie, Adele en Lady Gaga droegen bij aan de hype. Ook hier schieten rondom grootsteden boetiekstudio’s als paddenstoelen uit de grond, vaak in luxueuze ruimtes.’
Wearables
Parallel aan deze fysieke trends duwt technologie de sportwereld vooruit. Wearables zoals de Apple Watch, Garmin, Oura Ring of Whoop zijn niet nieuw, maar hun invloed werd volgens Callebaut in 2025 nog sterker. ‘Ik merk dat gebruikers veel bewuster bezig zijn met gegevens als HRV (heart rate variability, nvdr), zuurstofsaturatie, stress, slaapkwaliteit en trainingsbelasting’, zegt Callebaut. ‘Ze laten hun sportgedrag afhangen van de cijfers. Dat was vroeger minder.’
De markt groeit explosief. ‘De wereldwijde wearable-markt steeg dit jaar met meer dan 13 procent. Whoop groeide zelfs met bijna 40 procent.’ De volgende stap is automatische trainingsaanpassing. ‘Er bestaan AI-gestuurde apps zoals JOIN die je trainingsschema dagelijks aanpassen. De nieuwe trend wordt dat wearables rechtstreeks gekoppeld worden aan die apps. Dan past de app automatisch je intensiteit aan op basis van je slaap, herstel, HRV… Je horloge en app beslissen of je rust neemt of een intervaltraining doet.’
Hoewel sommige studies twijfelen aan de nauwkeurigheid van de gegevens die wearables meten, lijkt dat gebruikers weinig te storen. ‘Meten is weten, en mensen geloven de cijfers’, aldus Callebaut.
Kracht en conditie voor ouderen
De evolutie in de fitnesswereld beperkt zich niet tot jongere sporters. Ook zestigplussers veranderen hun aanpak. ‘Gepensioneerden die alleen met hun elektrische fiets rijden, hebben een goede conditie, maar missen kracht. Ze kunnen na hun zeventigste moeilijk zware boodschappentassen dragen. Omgekeerd kunnen mensen die alleen krachttraining doen lang heel sterk blijven, maar ze kunnen geen tien minuten met hun kleinkinderen spelen omdat ze geen conditie hebben. De combinatie van beide is vandaag de norm’, zegt Callebaut.
Krachttraining bij ouderen werkt bovendien effectief. ‘Vroeger zette men ouderen in een verzorgingstehuis of ziekenhuis alleen op een hometrainer. Maar nu komen ook echte krachtoefeningen aan bod. Fitnesscentra werken daarvoor zelfs samen met ziekenhuizen.’
Dat is niet toevallig. ‘Veel wetenschappelijke studies geven duidelijk aan dat het verlies aan spierdensiteit en spierkracht – één tot twee procent per jaar vanaf zestig als je niks doet – sterk wordt afgeremd. Het gaat om basisoefeningen zoals squats, maar met veel minder gewicht en meer aandacht voor techniek en stabiliteit.’
Longevity centers
Die evoluties passen in een bredere maatschappelijke beweging. ‘Mensen willen niet alleen langer leven, maar ook langer sterk en zelfstandig blijven, waardig ouder worden’, zegt Callebaut. ‘De trend wordt mede aangestuurd door influencers zoals de Amerikaanse dokter Peter Attia (bekend van de bestseller The Science and Art of Longevity) en in België Siebe Hannosset, die in zijn boek pleit voor ‘intermittent living’: periodes van gecontroleerde stress (koudetraining, vasten, intensief sporten) afwisselen met voldoende herstel.’
‘Longevity centers combineren fitness met zuurstoftherapie, ijsbaden, sauna’s, cryotherapie, hyperbare kamers en/of roodlichttherapie.’
Longevity (levensduur) centers – overgewaaid uit de VS – spelen daarop in. ‘Ze combineren fitness met zuurstoftherapie, ijsbaden, sauna’s, cryotherapie, hyperbare kamers en/of roodlichttherapie. Topatleten gaan ernaartoe om die laatste procent beter te worden. Maar ook bedrijfsleiders komen er hun lichaam trainen en tot rust brengen.’
Voor dat totaalpakket betalen klanten 250 tot 300 euro per maand. ‘Alleen haalbaar voor de happy few’, geeft Callebaut toe. ‘Maar wie het zich kan permitteren, investeert steeds vaker in zulke dure vormen van gezondheid. Het is een kwestie van prioriteiten stellen.’
Een groeiende tweedeling
Volgens Callebaut ontstaat er daardoor een groeiende tweedeling tussen de middenklasse en de elite. ‘Rijkere sporters kiezen voor luxueuze fitnesscentra met peperdure abonnementen. De middenklasse kan dat niet betalen. Die kloof zie je in de VS al jaren, en die komt nu naar hier.’
Status speelt daarbij een grote rol. ‘Net zoals dure restaurants of exclusieve reizen worden premium fitnesscentra een manier om te tonen tot welke sociale laag je behoort. Ze zijn een nieuw visitekaartje geworden. Je traint niet in een fitness met 150 mensen, maar in een stijlvolle ruimte met persoonlijke coaches, ijsbaden, hyperbare kamers en een netwerk van ceo’s, advocaten, dokters en influencers.’
Voor wie dat niet kan of wil betalen, blijven twee opties: thuis trainen met AI-gestuurde apps of low-costketens zoals Basic-Fit, waar je ‘slechts’ 25 tot 50 euro per maand betaalt. ‘Zulke ketens blijven populair, omdat ze een heel andere, maar grotere markt bedienen.’
Bio Joachim Callebaut
Geboren op 7 maart 1990 in Herentals. Woont in Vorselaar.
Studeerde bachelor lichamelijke opvoeding aan Thomas More.
Begon zijn carrière met het opstarten van een eigen gym, vroeger onder de noemer CrossFit Lividum, wat toen tot de grootste crossfitcentra van België behoorde.
Is zaakvoerder en coach van Hybrid Lab Performance center, een gym gespecialiseerd in Hyrox-training en personal training.
Zelf actief atleet: hij nam deel aan verschillende Hyrox-wedstrijden, zoals onlangs in Parijs en Utrecht.