Het Frans-Belgische merk is niet van plan om nog lang de underdog van de sportmerken te blijven.
Het merk Patrick kent iedereen, maar ontwerper Patrice – want dat is eigenlijk zijn echte naam – Bénéteau is al een stuk minder bekend. Hij creëerde zijn eerste paar sportschoenen in de jaren dertig. In 1936 werd betaald verlof gemeengoed en hadden mensen meer tijd om zich met hun hobby’s bezig te houden. Het merk kreeg aanvankelijk de naam Bénéteau mee en werd pas in de jaren vijftig omgedoopt tot Patrick – dat bleek een ingeving van zoon Charles.
Vooruitziend als vader en zoon waren, beslisten ze al snel om zich ook toe te leggen op andere sporten zoals boksen en wielrennen. Charles hield het daar niet bij en bewandelde ook de wegen van de sponsoring. Patrick is een van de weinige merken die in het collectieve geheugen gegrift staan. En daar zijn Jacques Anquetil, Kevin Keegan, Michel Platini, Jean-Pierre Papin en de broertjes Laudrup niet vreemd aan. Zij schitterden immers allen met Patricks aan hun voeten. Dat deden later ook andere sporters zoals volleyballers, rugbyspelers en atleten. Niet lang daarna richtte Patrick zich ook op tennis, schermen en speerwerpen.
Comeback van de eeuw
In 2008 nam de Cortina Groep, de Belgische schoenenspecialist, Patrick onder haar vleugels. Bedoeling was dat Patrick de comeback van de eeuw maakt en daar heeft het ook de troeven voor in huis. Patrick had al een ruim gamma en ook de kwaliteit en de prijs van dat gamma behoren tot de troeven van het merk met de twee strepen. Patrick sponsort teams zoals Zulte Waregem, Roda, Rostov en tal van beachsoccerteams, maar is toch vooral bekend van de kledij en de schoenen voor scheidsrechters. Dat heeft Patrick uiteraard onder meer te danken aan Frank De Bleeckere, die nu al jaren met verve de schoen voor scheidsrechters promoot.
Het Belgische merk ontloopt ook zijn sociale verantwoordelijkheid niet en stelde Paul VanHimst aan als peter van de actie waarbij 15.000 voetbalschoenen uitgedeeld worden aan jonge voetballertjes van zeven à acht jaar oud – en dat allemaal met de steun van de KBVB. Patrick besliste om zijn blazoen op te poetsen door in te zetten op lifestyle. Het merk met de twee strepen – die er oorspronkelijk kwamen om het leder te versterken – bracht een retrocyclingcollectie op de markt. De goede invloed van de Cortina Groep laat zich gevoelen en dat maakt dat Patrick in het seizoen van de klassiekers erg stijlvol voor de dag zal komen.
DOOR DANIEL MORENO