Levenslange pen

Montblanc Meisterstuck © iStock

Zeg niet zomaar een pen tegen een Montblanc. De vulpen kan bogen op een eerbiedwaardige geschiedenis. Een geschiedenis die ze, als het even kan, ook graag mee ondertekent. En daarom belicht Knack Information Services haar in het dossier rond iconische merken.

Een bankier en een ingenieur. Niet meteen een duo dat je met een bedrijf van vulpennen zou associëren. Maar geschiedenis wordt zelden gedrenkt in logica, vaker in toeval. En zo komt het dat in 1906 Alfred Nehemias, een Hamburgse bankier, en August Eberstein, een ingenieur uit Berlijn, een handel in vulpennen uit de grond stampten. De pennen waren niet alleen sober qua design maar ook eenvoudig in gebruik, dankzij het ingebouwde inktreservoir. Daarom kreeg het bedrijf de naam Simplizissimus-Füllhalter, een tongbreker die later vereenvoudigd werd tot Simplo Filler Pen Co.

Op een avond in 1909 spelen de stichters en enkele vrienden een kaartspelletje. In een bevlogen bui schetst een van hen de treffende gelijkenis tussen de pen, het paradepaardje van het toenmalige schrijfarsenaal, en de Mont Blanc, de hoogste en meest majestueuze berg van de Alpen… Een jaar later wordt de naam als handelsmerk gedeponeerd en is de Montblanc pen een feit. Kenmerken? De dop met de afgeronde, zespuntige witte ster, symbool voor de besneeuwde piek van de Mont Blanc. Het getal 4810, dat sinds 1929 op alle pennen wordt gegraveerd, en dat verwijst naar de hoogte van de… juist ja, Mont Blanc.

Kenmerken? De dop met de afgeronde, zespuntige witte ster, symbool voor de besneeuwde piek van de Mont Blanc. Het getal 4810, dat sinds 1929 op alle pennen wordt gegraveerd, en dat verwijst naar de hoogte van de… juist ja, Mont Blanc.

De Meisterstück is een toonbeeld van tijdloos design, dat tientallen jaren lang alle verkoopcijfers zou verpulveren, en zo mogelijk nog meer wanneer de pen vanaf 1935 met een levenslange garantie over de toonbank gaat. In 1952 krijgt het pronkstuk een vervolg met de legendarische Meisterstück 149, ’s werelds meest bekende en geliefde schrijfinstrument. “May I help you, Mr. Adenauer?”, vroeg de Amerikaanse president John F. Kennedy toen de Duitse bondskanselier hem het Gulden Boek ter ondertekening aanbood, maar ontdekte dat hij geen pen bij zich had. Zo redde Kennedy Adenauer van de ultieme vernedering en veroverde de Meisterstück 149 zijn plek in de geschiedenisboeken. Kennedy bleek lang niet de enige fan: ook George W. Bush en Obama werden gespot met de 149, net als Diane Keaton, Donald Trump, koningin Elizabeth en Johnny Depp. In 2011 kreeg Montblanc zelfs de eer een speciale pen te ontwerpen voor de huwelijksakte van Albert II van Monaco en Charlene Wittstock.

Monaco Montblanc: pen ter gelegenheid van het koninklijk huwelijk in 2011.
Monaco Montblanc: pen ter gelegenheid van het koninklijk huwelijk in 2011.© Reporters

Zal de Montblanc het digitale tijdperk overleven? In een tijdsgewricht waarin massaal gemaild, gefacebooked en getwitterd wordt, lijkt de handgeschreven boodschap ten dode opgeschreven. Maar Montblanc is zegezeker: zo stimuleert het verschillende kunst- en cultuurprogramma’s, doneert het jaarlijks meer dan 1 miljoen dollar aan Unicef ter ondersteuning van diverse schrijfcampagnes en brengt het sinds 1992 jaarlijks twee nieuwe pennen in beperkte oplage uit, vaak ter ere van historische figuren. Vandaag de dag een Montblanc uit je jaszak toveren, is een waar statement, namelijk: dat het geschreven woord springlevend is!