Opinie | Onderwijs Opinie | Onderwijs 'Visies die Dirk Van Damme hekelt, zijn al tien jaar hun dominante positie verloren' 'Als lerarenopleider zit ik in het foute kamp', schrijft Johan De Wilde (Odisee Hogeschool) na het lezen van het jongste boek van onderwijsexpert Dirk Van Damme. 'Maar tot nader order hebben niet de lerarenopleidingen de basiscompetenties voor de leraar bepaald.'
Opinie | Onderwijs Opinie | Onderwijs 'Gelukkig zijn er altijd leerkrachten geweest die zich bleven verzetten tegen opgelegde falende pedagogische principes' 'De opgelegde didactiek en pedagogie van de laatste twintig jaar heeft niet opgebracht wat men ervan verwacht had', schrijft pas gepensioneerd leerkracht Trudo Herman. Hij kan zich vinden in de reactie die daar vandaag steeds meer op komt, onder meer door onderwijsexpert Dirk Van Damme.
Opinie | Opinie Opinie | Opinie 'Hoe houd je de leerkrachten bij de les?' 'In tijden van schaarste is het idee van de leerkracht-specialist een riskant manoeuvre', schrijft Ingeborg Jostock van Logia. Deze bijdrage is de laatste aflevering van de zomerreeks De Doordenkers van Knack.be: Loon naar Werken.
Opinie | Onderwijs Opinie | Onderwijs 'Onderwijstaal en thuistaal versterken elkaar' 'Een andere thuistaal spreken wordt namelijk te veel verward met een slechte kennis van het Nederlands. Het tegendeel is waar. Beide talen kunnen elkaar versterken', schrijven Sophia Honggokoesoemo en Raïssa Peeters van Levl. Ze reageren op voorstellen van minister van Onderwijs Ben Weyts om taalverwerving op school te stimuleren.
België België Vakmensen, waar zijn jullie? Hoe ons misprijzen voor tso en bso in ons gezicht is ontploft (video) Van elektriciens tot verplegers: de samenleving smeekt om gekwalificeerde mensen. Het tso- en bso-onderwijs vechten tegen hun reputatie, en tegen politiek gestuntel.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Leerkrachten doen vaak alsóf ze de zoveelste hervorming doorvoeren’ Tijdens een live editie van De Leraarskamer van Knack bogen onze leerkrachten zich over de grote uitdagingen waar het Vlaamse onderwijs vandaag voor staat. Voor het beleid waren ze alvast niet mals.