Mensen hebben gemiddeld vijf abonnementen waar ze zich niet van bewust zijn. ‘Vooral online aanbiedingen lijken vaak zo vrijblijvend dat je er haast zonder nadenken op intekent, en dat vervolgens weer vergeet’, schrijft Knack-redactrice Ann Peuteman in haar column De Zoetzure Dinsdag.
Omdat ik binnenkort verhuis, ben ik een lijstje aan het maken met alle instanties en firma’s waaraan ik mijn adreswijziging moet doorgeven. Daarbij valt me op dat ik wel erg veel betaal voor een van mijn abonnementen. Doordat er drie keer per jaar via automatische betaling een bedrag van mijn rekening gaat, had ik dat niet echt in de gaten.
Aangezien ik nog harder schrik van mijn eigen onwetendheid dan van die uitgave, open ik mijn bankapp om de lijst met domiciliëringen te bekijken. Wat blijkt? We betalen nog altijd zeven euro per maand voor het onderhoudscontract van de verwarmingsketel op het kot waar mijn zoon al anderhalf jaar niet meer woont.
Vervolgens check ik de kleine bedragen die maandelijks automatisch van mijn kredietkaart gaan. Naast een streamingdienst en de uitbreiding van mijn iCloud-ruimte vind ik daar tot mijn verbazing ook een abonnement van drie euro per maand voor een antivirusprogramma dat ik sinds mijn nieuwe laptop niet meer gebruik. Ik durf niet uit te rekenen hoeveel geld daar intussen al aan is opgegaan.
Al valt het in mijn geval nog wel mee. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld vijf abonnementen hebben waarvan ze zich niet bewust zijn. In Vlaanderen zal dat niet veel beter zijn. Heel wat mensen beseffen niet dat ze nog elke maand betalen voor dat ene fitnesscentrum waar ze ooit eens zijn gaan sporten, de app die ze vorige zomer hebben gedownload om de ziekte op hun hortensia’s te identificeren of een online krant waarin ze op een blauwe maandag één artikel wilden kunnen lezen.
In veel gevallen gaat het ook om gratis aanbiedingen die na een proefperiode automatisch overgaan in een betalend abonnement, of lidmaatschappen die je zogezegd op elk moment kunt opzeggen. Dat klinkt zo vrijblijvend dat mensen er vaak zonder nadenken op intekenen (en het vervolgens compleet vergeten).
Zoals een vriend van me die een abonnement op Disney+ nam toen zijn neefje een weekend kwam logeren. Een jaar later ontdekte hij dat hij helemaal vergeten was om dat stop te zetten. Tegen die tijd was hij al zo’n honderd euro kwijt.
Veel mensen beseffen niet dat ze maand na maand betalen voor de app die ze vorige zomer hebben gedownload om de ziekte op hun hortensia’s te identificeren.
Hoe mensen zo stom kunnen zijn? Omdat het meestal om (heel) kleine bedragen gaat die nauwelijks opvallen tussen de vele bankverrichtingen die je elke maand uitvoert. Daardoor merk je in veel gevallen eerder toevallig dat je nog zo’n vergeten abonnement hebt. Of je komt erop uit als je krap bij kas zit, ergens voor wil beginnen sparen of – zoals ik – een verhuizing plant.
Het is ook geen toeval dat vooral jonge mensen veel van die slapende abonnementen hebben: gemiddeld checken zij hun bankrekening veel minder dan de generaties voor hen. Zoals de dochter van een vriendin die onlangs tot de ontdekking kwam dat ze twéé Spotify-abonnementen had: één waarvoor ze zelf betaalde en ook nog een account in het familiepakket dat haar ouders bekostigen.
Een paar weken geleden nog maar vertelde een kennis me dat ze al haar automatische betalingen heeft geschrapt. Die beslissing nam ze niet zomaar. Een paar dagen eerder had ze ontdekt dat ze nog elke maand betaalde voor het abonnement op Play Sports dat ze haar vriend ooit cadeau had gedaan. Ondertussen zijn ze alweer acht maanden uit elkaar. Die domiciliëringen opzeggen bleek trouwens een stuk moeilijker dan gedacht. Hoewel je eigenlijk niet verplicht mag worden om automatisch te betalen, blijkt het soms niet eenvoudig om daarvan af te raken. Al is het maar omdat je dan vaak méér voor je abonnement moet betalen.
Zelf heb ik me voorgenomen om het niet meer zover te laten komen. Vanaf nu check ik elke maand trouw de lijst met automatische betalingen in mijn bankapp. Ik heb trouwens net een abonnement genomen op een tweede streamingdienst, omdat ik eindelijk ook wel eens de serie Succession wil zien.
Op de kalender in de keuken staat nu op 14 augustus: ‘ABO HBO MAX OPZEGGEN!’ Maar misschien zet ik toch ook best nog een alarm op mijn telefoon. En op mijn laptop.