Zwitserland legt zonnepanelen tussen treinsporen: ‘De stroom kan gebruikt worden voor laadpalen voor elektrische wagens’

Kun je zonnepanelen plaatsen die het uitzicht niet verstoren? Ja, als je ze tussen de treinsporen legt. In Zwitserland wordt er volop mee geëxperimenteerd.

Eind april werden aan Neuchâtel 48 zonnepanelen geplaatst over een lengte van 100 meter spoorweg. Het opmerkelijkste aan het proefproject van de Zwitserse start-up Sun-Ways? De zonnepanelen kunnen in slechts enkele uren tijd geplaatst en weggehaald worden.

Elektriciteitsnetwerk

Het project zit de eerste drie jaar nog in een testfase maar levert wel al energie aan het openbare net. Sun-Ways wil op termijn alle spoorwegen in Zwitserland, met uitzondering van de tunnels, bedekken en hoopt hiermee twee procent van de elektriciteitsbehoefte van het land op te wekken. In de toekomst wil het bedrijf de stroom ook rechtstreeks inzetten op het spoorwegnet.

Verwijderbaar ontwerp

Het idee om zonnepanelen tussen spoorwegen te plaatsen is niet nieuw, maar de technologie om ze eenvoudig verwijderbaar te maken is dat wel. Dat laatste is belangrijk voor spoorwegen, omdat er regelmatig onderhoudswerken of inspecties plaatsvinden.

De panelen worden handmatig of met een speciaal ontworpen trein geplaatst. Ze worden bevestigd zonder spijkers of schroeven, wat het verwijderen vergemakkelijkt.

Bezorgdheden

Momenteel liggen de zonnepanelen op een spoor waar treinen maximaal 70 kilometer per uur rijden. Experts van de Internationale Spoorwegunie vrezen dat er barsten kunnen komen in de panelen op trajecten waar hogere snelheden zijn toegestaan. Sun-Ways stelt dat zijn zonnepanelen sterker en resistenter zijn dan de traditionele modellen.

Ook over mogelijke hinder door zonreflectie voor treinbestuurders bestaat twijfel. Als oplossing ontwikkelde Sun-Ways een niet-reflecterend zonnepaneel.

Aan het uiteinde van treinen zouden bovendien borstels geplaatst kunnen worden om stof van de zonnepanelen te verwijderen.

Om het systeem ook in de winter te laten functioneren, werkt Sun-Ways aan zonnepanelen met een geïntegreerd systeem om ijs te laten smelten.

Toekomst in België

Andere landen zoals Zuid-Korea, China en de Verenigde Staten tonen interesse in het systeem. Philippe Bouchy, die Sun-Ways vertegenwoordigt in de Benelux, hoopt de techniek weldra ook naar België te halen. ‘De stroom kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor laadpalen voor elektrische wagens, die in de buurt van treinstations worden geplaatst’, zegt hij aan RTBF.

Wat is de mooiste trein van België? De top 11 van Knack

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content