Wetenschappers ontdekken hoe Magere Hein te werk gaat

Een nieuwe studie onthult hoe de dood in organismen, waaronder ook de mens, zich als een golf doorheen cellen verspreidt tot het gehele individu dood is.

Een studie in de meest recente editie van PLoS Biology onthult dat de dood bij wormen makkelijk zichtbaar is. Het is een fluorescerend blauw licht dat voorkomt bij necrose, het eindstadium van de celdood. De oorzaak van deze blauwe schijn is de molecule antranilzuur. Ondanks eerdere vermoedens sterft een volledig organisme dus niet onmiddellijk. Het is een proces dat langzaam verloopt.

‘We identificeerden een chemisch pad van zelfdestructie bij wormen, wat te zien is als een fluoriscent blauw dat zich een weg baant door het lichaam’, zegt David Gems van het Institute of Health Aging van de University College London.’

De dood uitstellen

Wanneer een individuele cel sterft breken celcomponenten af en wordt moleculair afval opgebouwd. Het goede nieuws is dat, in bepaalde gevallen, wetenschappers het langzame biochemische proces dat tot deze doodsgolf leidt, in bepaalde omstandigheden, kunnen stoppen en het individu opnieuw tot leven wekken.

‘We ontdekten dat we door het blokkeren van dit pad de dood die veroorzaakt wordt door stress, zoals een infectie, konden uitstellen. De dood omwille van een oude leeftijd konden we echter niet vertragen’, Aldus Gems. ‘We gaan er daarom van uit dat de dood door ouderdom wordt veroorzaakt door talrijke parallelle processen.’ (TE)