Kunt u het zich nog voorstellen dat er ooit gerookt werd aan boord van een vliegtuig? U kon destijds op enkele kilometers hoogte zelfs sigaretten kopen bij het cabinepersoneel en zonder problemen opsteken.

Hoe zeer het roken aan boord van een vliegtuig vandaag ridicuul lijkt (alle vliegtuigen zijn sinds het einde van de jaren 90 rookvrij), hebben alle vliegtuigen in de wereld nog steeds verplicht een asbak aan boord. Waarom is dat? Als herinnering aan die zotte dagen van toen, misschien?

Volgens de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) moeten de vliegtuigtoiletten nog steeds uitgerust zijn met een asbak omdat als iemand wordt betrapt op het roken van een sigaret men de peuk nog altijd moet kunnen uitdoven. In de vuilbak gooien is geen optie want dat zou een brand aan boord kunnen veroorzaken.

Smoker's International Airlines

Als een van de asbakken in een vliegtuig stuk is, schrijven de regels bovendien voor dat dit binnen de tien dagen hersteld of vervangen moet worden op voorwaarde dat 50 procent van de asbakken in het vliegtuig operationeel is. In het andere geval moet de asbak binnen de drie dagen gemaakt zijn. In 2009 werd zelfs een vliegtuig van British Airways vertraagd omdat het personeel nog op zoek moest naar een asbak.

Dat een asbak aan boord van een vliegtuig echt wel levensnoodzakelijk is, bewijst een ongeval uit 1973. Toen kwamen 123 passagiers op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs om het leven toen een brand uitbrak nadat iemand een sigaret in de vuilbak van het toilet had gegooid. De cabine vulde zich met rook en de piloot moest een noodlanding maken in een veld op zo'n 15 km ten zuiden van de Franse hoofdstad.

In 2004 werd nog geprobeerd om SmintAir (wat staat voor Smoker's International Airlines), te lanceren, een luchtvaartmaatschappij speciaal voor zakenmensen die willen roken in de lucht, maar de financierder trok zich op het laatste moment terug. (TE)

Kunt u het zich nog voorstellen dat er ooit gerookt werd aan boord van een vliegtuig? U kon destijds op enkele kilometers hoogte zelfs sigaretten kopen bij het cabinepersoneel en zonder problemen opsteken. Hoe zeer het roken aan boord van een vliegtuig vandaag ridicuul lijkt (alle vliegtuigen zijn sinds het einde van de jaren 90 rookvrij), hebben alle vliegtuigen in de wereld nog steeds verplicht een asbak aan boord. Waarom is dat? Als herinnering aan die zotte dagen van toen, misschien?Volgens de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) moeten de vliegtuigtoiletten nog steeds uitgerust zijn met een asbak omdat als iemand wordt betrapt op het roken van een sigaret men de peuk nog altijd moet kunnen uitdoven. In de vuilbak gooien is geen optie want dat zou een brand aan boord kunnen veroorzaken. Als een van de asbakken in een vliegtuig stuk is, schrijven de regels bovendien voor dat dit binnen de tien dagen hersteld of vervangen moet worden op voorwaarde dat 50 procent van de asbakken in het vliegtuig operationeel is. In het andere geval moet de asbak binnen de drie dagen gemaakt zijn. In 2009 werd zelfs een vliegtuig van British Airways vertraagd omdat het personeel nog op zoek moest naar een asbak. Dat een asbak aan boord van een vliegtuig echt wel levensnoodzakelijk is, bewijst een ongeval uit 1973. Toen kwamen 123 passagiers op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs om het leven toen een brand uitbrak nadat iemand een sigaret in de vuilbak van het toilet had gegooid. De cabine vulde zich met rook en de piloot moest een noodlanding maken in een veld op zo'n 15 km ten zuiden van de Franse hoofdstad. In 2004 werd nog geprobeerd om SmintAir (wat staat voor Smoker's International Airlines), te lanceren, een luchtvaartmaatschappij speciaal voor zakenmensen die willen roken in de lucht, maar de financierder trok zich op het laatste moment terug. (TE)