Het is maandag, de start van een nieuwe werkweek... Maar we lijken maar niet op gang te komen... Ken je dat gevoel? Dan heb je last van een sociale jetlag. Maak je geen zorgen, het is geen ziekte, maar wel een fenomeen dat heel veel mensen vaak op maandag ondervinden.
...

Het is maandag, de start van een nieuwe werkweek... Maar we lijken maar niet op gang te komen... Ken je dat gevoel? Dan heb je last van een sociale jetlag. Maak je geen zorgen, het is geen ziekte, maar wel een fenomeen dat heel veel mensen vaak op maandag ondervinden. Een sociale jetlag ontstaat wanneer we op vrijdag en zaterdag wat langer opblijven dan normaal, omdat we de ochtenden daarop toch kunnen uitslapen. Daardoor raakt onze interne klok uit balans. Zelfs al twee uurtjes later gaan slapen dan normaal kan verstrekkende gevolgen hebben voor je slaap en je humeur. De interne klok kan zo uit balans zijn dat we tegen de zondagavond een ander slaapritme hebben gecreëerd. Het gevolg is dat je op zondagavond moeilijker inslaapt en de volgende ochtend met dat typische maandaggevoel opgescheept zit. Laat opblijven heeft dus hetzelfde effect op je lichaam als een jetlag na een lange reis. Wanneer je in het weekend uitslaapt, breng je je lichaam eigenlijk net zoals bij een echte jetlag in een andere tijdszone. Bovendien eet je in het weekend op een ander tijdstip, ga je op andere momenten sporten en word je later blootgesteld aan zonlicht. Ook die factoren hebben een invloed op de interne klok. Wil je op maandagochtend fris als een hoentje op het werk verschijnen (tot grote ergernis van je collega's)? Lees dan volgende tips van de Amerikaanse slaapexperte Shelby Freedman Harris:Bron: Huffington Post