Wanneer we al eens klagen over nek- of rugpijn, of andere lichte kwaaltjes en pijntjes, krijgen we vaak als antwoord 'Het is de leeftijd, wen er maar aan, want het wordt alleen maar erger.' Opvallend is dat die eerste kwaaltjes en pijntjes bij de meeste mensen ontstaan vanaf de leeftijd van 35. Een leeftijd die - ondanks de eerste grijze haren of dunner wordende haarlijn - helemaal nog niet als 'vergevorderd' kan worden gecategoriseerd. Er is dus meer aan de hand. Maar wat?
...

Wanneer we al eens klagen over nek- of rugpijn, of andere lichte kwaaltjes en pijntjes, krijgen we vaak als antwoord 'Het is de leeftijd, wen er maar aan, want het wordt alleen maar erger.' Opvallend is dat die eerste kwaaltjes en pijntjes bij de meeste mensen ontstaan vanaf de leeftijd van 35. Een leeftijd die - ondanks de eerste grijze haren of dunner wordende haarlijn - helemaal nog niet als 'vergevorderd' kan worden gecategoriseerd. Er is dus meer aan de hand. Maar wat? De skeletspieren in je lichaam bereiken hun piek rond het 25e levensjaar. Wanneer je de leeftijd van 35 bereikt, beginnen die spieren voor de eerste keer af te takelen. Maar het is pas rond je 50e of zelfs 60e dat je daar normaal gezien iets van zult voelen, zeggen experts. Tussen je 50e en 65e gaan de spieren een tweede keer aftakelen, maar dan sneller. Onderzoek heeft uitgewezen dat de totale spiermassa tussen het 20e en 90e levensjaar met bijna 50 procent afneemt. Toch vinden heel wat mensen dat hun lichaam hen al vroeger in de steek laat. Veel heeft te maken met beweging. Of tenminste, een gebrek daaraan. Onze zittende levensstijl heeft namelijk een grote invloed op de blessures die we op latere leeftijd ervaren. Wanneer je uren aan een stuk aan een bureau zit, zijn je heupgewrichtsspieren die je ruggengraat, bekken en bovenbenen met elkaar verbinden voortdurend gespannen. Wanneer je dan rechtstaat, kan je niet verwachten dat die spieren plots prefect gaan werken. Een zittende levensstijl gaat ook gepaard met een groter risico op obesitas. Het vet vindt zijn weg tussen de spiervezels waardoor hun kracht afneemt. Daarnaast neemt vanaf je 30e ook de botmassa af en worden de gewrichten stijver omdat het kraakbeen langzaam aftakelt. Voor bot is de inname van calcium en ook vitamine D essentieel.Het feit dat je al eens een pijntje begint te voelen op je 35e is wellicht ook een teken van de levensfase waarin je zit. Er is het gezinsleven, de kinderen, de focus op de carrière, de work-life balans, stress..... Bij vrouwen vormt een zwangerschap dan weer een risico op blessures, ook nadat ze bevallen zijn. Door de zwangerschap komt het hormoon relaxine vrij dat ervoor zorgt dat de ligamenten flexibeler worden. De vrouw staat dan ook losser in haar gewrichten wat tot blessures kan leiden. Uiteraard volgt nu de vraag van 1 miljoen: kunnen we hieraan iets doen? Je kan de klok niet stopzetten, maar je kan ze wel vertragen. Eerst en vooral is het van essentieel belang dat je het verlies aan spierweefsel compenseert door weerstand- of krachttraining in je dagelijkse activiteiten te integreren. Het is nooit te laat om daarmee te beginnen. Zelfs 90-jarigen kunnen nog steeds spierweefsel kweken. Joggen en fietsen kunnen dan misschien wel leuk zijn op een zondagnamiddag, ze doen weinig voor je spieropbouw. Toch mag ook dit niet ontbreken in je bewegingspatroon omdat het obesitas tegengaat. Vergeet daarnaast ook niet om je proteïne-inname te verhogen zodat je je spieren de nodige voedingsstoffen geeft om zich te herstellen na een workout. Wil je dus een goede oude dag later, begin dan met je levensgewoonten aan te passen op je dertigste. En daarbij is krachttraining gewoon onmisbaar.