Hubble ontdekt oudste sterrenstelsel

© Nasa

De Hubble ruimtetelescoop heeft mogelijk het oudste en verst verwijderde sterrenstelsel in het universum ontdekt.

Het nieuwe sterrenstelsel UDFj-39546284 is slechts een honderdste van de omvang van ons Melkwegstelsel en is 13,2 miljard lichtjaren verwijderd. Het sterrenstelsel is zo oud dat astronomen het observeren op een moment dat het universum nog in zijn kindertijd bevindt, zo’n 480 miljoen jaar na de Big Bang.

Het licht van nabijgelegen sterren doet er maar enkele jaren over om de Aarde te bereiken, maar het licht van ver verwijderde sterren en sterrenstelsels neemt soms miljoenen of zelfs miljarden jaren in beslag om doorheen de ruimte te reizen.

Het beeld, dat werd gepubliceerd in het topblad Nature, werd genomen door een in 2009 aangebrachte geavanceerde camera van Hubble die heel gedetailleerde beelden kan nemen.

De wetenschappers waren ook in staat de dramatische veranderingen te zien in de manier waarop sterrenstelsels in de begintijd van het universum ontstonden. In de periode tussen 480 en 650 miljoen jaar na de Big Bang steeg het aantal geboortes van sterren aanzienlijk.

De onderzoekers ontdekten bovendien drie andere oude sterrenstelsels uit een gelijkaardig tijdperk. Om nog oudere creaties te ontdekken is het wachten op de lancering van de vervanger van Hubble, die later in het decennium wordt gelanceerd.