De technologie, die luistert naar de naam 'Multi', zal begin 2016 getest worden en zou vergelijkbaar zijn van die van de snelste treinen ter wereld. Het gaat om 'magnetic levitation' (maglev) waarbij de toestellen 'magnetisch zweven'. Doordat zo'n trein in een magnetisch veld boven de sporen hangt, en er dus geen wrijving is, kan die enorm hoge snelheden halen. (Het wereldrecord is voor een Italiaanse trein die meer dan 574 kilometer per uur haalde.)

Meerdere liftkooien

De bedoeling is om hetzelfde principe toe te passen bij liften, zo schrijft Bloomberg. Die zullen niet zo snel gaan als de hogesnelheidstreinen, maar het bedrijf maakt zich sterk dat het wel sneller zal zijn om de lift te nemen, omdat liften zowel horizontaal als vertikaal kunnen bewegen, en dat er op één circuit meerdere 'kooien' zullen zitten, waardoor je minder lang op een lift zal moeten wachten.

Compacter wonen

In de toekomst zullen we steeds compacter gaan wonen, in steeds grotere gebouwen. Die tendens van toenemende urbanisatie is al een tijd aan de gang, maar het systeem waarop liften in gebouwen verwerkt worden dateert al van de negentiende eeuw en is sindsdien nauwelijks aangepast. Bovendien gebruiken de liften zoals we die nu kennen ook zeer veel energie.

Ecologische voetafdruk halveren

Het bedrijf claimt dat de ecologische voetafdruk de helft zal zijn van die van de gemiddelde lift vandaag. En omdat de liften voortaan ook om de hoek zullen kunnen gaan, zou er voor architecten veel meer vrijheid om nieuwe gebouwen te ontwerpen. 'Je zal futuristische gebouwen zien waar we vroeger enkel van konden dromen', zegt Patrick Bass, het hoofd van de afdeling onderzoek en ontwikkeling in de Financial Times.

Dit flitsend filmpje geeft u een idee van hoe het allemaal in zijn werk moet gaan.

De technologie, die luistert naar de naam 'Multi', zal begin 2016 getest worden en zou vergelijkbaar zijn van die van de snelste treinen ter wereld. Het gaat om 'magnetic levitation' (maglev) waarbij de toestellen 'magnetisch zweven'. Doordat zo'n trein in een magnetisch veld boven de sporen hangt, en er dus geen wrijving is, kan die enorm hoge snelheden halen. (Het wereldrecord is voor een Italiaanse trein die meer dan 574 kilometer per uur haalde.)De bedoeling is om hetzelfde principe toe te passen bij liften, zo schrijft Bloomberg. Die zullen niet zo snel gaan als de hogesnelheidstreinen, maar het bedrijf maakt zich sterk dat het wel sneller zal zijn om de lift te nemen, omdat liften zowel horizontaal als vertikaal kunnen bewegen, en dat er op één circuit meerdere 'kooien' zullen zitten, waardoor je minder lang op een lift zal moeten wachten. In de toekomst zullen we steeds compacter gaan wonen, in steeds grotere gebouwen. Die tendens van toenemende urbanisatie is al een tijd aan de gang, maar het systeem waarop liften in gebouwen verwerkt worden dateert al van de negentiende eeuw en is sindsdien nauwelijks aangepast. Bovendien gebruiken de liften zoals we die nu kennen ook zeer veel energie.Het bedrijf claimt dat de ecologische voetafdruk de helft zal zijn van die van de gemiddelde lift vandaag. En omdat de liften voortaan ook om de hoek zullen kunnen gaan, zou er voor architecten veel meer vrijheid om nieuwe gebouwen te ontwerpen. 'Je zal futuristische gebouwen zien waar we vroeger enkel van konden dromen', zegt Patrick Bass, het hoofd van de afdeling onderzoek en ontwikkeling in de Financial Times.Dit flitsend filmpje geeft u een idee van hoe het allemaal in zijn werk moet gaan.