New Yorkse bussen moeten ‘joden doden voor Allah’-reclame dragen

Pamela Geller (links) van het AFDI met de controversiële reclameboodschap. © Twitter
Wided Bouchrika
Wided Bouchrika Freelancejournaliste

”Joden doden is aanbidding die ons dicht bij Allah brengt.’ Dat is zijn jihad, wat is de uwe?’ Met deze boodschap zullen New Yorkse bussen en metro’s van de Metropolitan Transportation Authority (MTA) binnenkort rondrijden: hun argument dat de reclame ’terrorisme’ of ‘geweld’ zou uitlokken, werd verworpen.

Het American Freedom Defense Initiative (AFDI) – een organisatie die door het in mensenrechten gespecialiseerde Southern Poverty Law Center als ‘antimoslim’ beschreven wordt – wil het openbaar vervoer van de New Yorkse Metropolitan Transportation Authority (MTA) sieren met zijn reclamecampagnes.

Volgens het American Freedom Law Center keurde de vervoersmaatschappij drie van de vier advertenties van het AFDI goed. Maar met de vierde boodschap – die wel al in San Francisco en Chicago gepubliceerd werd – wilde de MTA niet akkoord gaan.

‘Dat is zijn jihad, wat is de uwe?’

De door de New Yorkse vervoermaatschappij gecensureerde advertentie draagt een boodschap die volgens nieuwssite Al Jazeera suggereert dat ‘moslims joden doden’, maar leest – naast een afbeelding van een man met sjaal om hoofd en gezicht – als volgt:

”Joden doden is aanbidding die ons dicht bij Allah brengt.’ – Hamas MTV. Dat is zijn jihad. Wat is de uwe?’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het is niet de eerste boodschap van die aard: in Washington D.C. zouden al gelijkaardige campagnes van het AFDI gelopen hebben. In dit geval gelooft de MTA echter dat ‘het redelijk voorspelbaar is dat, gezien het materiaal in de boodschap, het vertoon ervan imminent geweld of ander onmiddellijk verbreken van de vrede zou uitlokken of provoceren en op die manier veilige, efficiënte en ordelijke transportoperaties zal schaden, verstoren of verhinderen’. Zo haalt het American Freedom Law Center op zijn website aan op basis van een MTA-mail.

Een AFDI-reclame in Washington D.C.
Een AFDI-reclame in Washington D.C.© Twitter

‘Geen incidenten bij eerdere publicatie’

Maar de reclameboodschap zal volgens de Amerikaanse districtsrechter John Koeltl niet tot ’terrorisme’ of ‘geweld’ leiden, zoals de MTA vreest. In Manhattan oordeelde Koeltl dat de advertentie van het AFDI een beschermde meningsuiting is onder het Eerste Amendement van de Amerikaanse grondwet.

‘Er werd geen objectief bewijs voorgelegd dat de Killing Jews-advertentie imminent geweld zou uitlokken […] In 2013 liep dezelfde advertentie in San Francisco en Chicago zonder incidenten. De reclameboodschap komt in aanmerking voor beschermde uitingen en de beklaagde heeft die beperkt, gebaseerd op de inhoud’, klinkt het in het verdict.

‘Teleurgesteld’

De rechter stelde ‘gevoelig’ te zijn voor veiligheidskwesties, maar vond dat de vervoersmaatschappij ‘de verdraagzaamheid van New Yorkers onderschatte en de mogelijke impact van de vergankelijke advertenties overschatte’, schrijft Al Jazeera. ‘Het is naïef te geloven dat New Yorkers zouden overgaan tot geweld door reclameboodschappen die zo’n reactie niet bij inwoners van Chicago en San Francisco uitlokten.’

Hoewel de bussen en metro’s van de MTA vaak omgetoverd worden tot fora voor beleidsdebatten, zegt woordvoerder van de maatschappij Adam Lisberg luidens Al Jazeera ’teleurgesteld’ te zijn over de uitspraak en de volgende mogelijkheden te bekijken. De rechter heeft een maand uitgetrokken waarbinnen tegen de uitspraak in beroep kan worden gegaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content