Italianen rekenen op Tsjechië om Parmezaan te leveren

© Reuters

Na de zware aardbevingen in Noord-Italië raakte heel wat Parmezaanse kaas zwaar beschadigd. Om eventuele tekorten op de markt op te vangen, kijken de Italianen nu richting Tsjechië.

Door de aardbevingen in Noord-Italië van enkele maanden geleden maakten de producenten van onder andere de Parmigiano-Reggiano zo’n 150 miljoen euro verlies. De voorraad van de harde, korrelige kaas lijdt ook onder de zware verliezen. Om eventuele tekorten op de markt te voorkomen, rekenen de Parmezaanliefhebbers nu op de Tsjechische Republiek.

Grootste producent van Parmezaan
Het Italiaanse familiebedrijf Brazzale bestaat al 200 jaar en wordt beschouwd als de grootste zuivelproducent die Parmezaan of gelijkaardige kazen maakt. De Brazzale-familie ging na de val van de muur in 1989 jarenlang op zoek in Oost-Europa naar een goede plaats om een bedrijf te vestigen. De familie vond wat ze zocht in Tsjechië: genoeg ruimte voor vee en bakken ervaring.

Pas in 2000 startte het bedrijf zijn activiteiten op in Litovel, maar ondertussen werkt al de helft van het Brazzale-personeel in Tsjechië. “We zagen meteen dat het de perfecte streek was”, zegt Roberto Brazzale, de pater familias van het familiebedrijf. “Veel land, grote boerderijen en een goede organisatie.” Hij meent zelfs dat de melk van het Tsjechische vee beter is dan die van het Italiaanse.

Export van Tsjechië naar Italië

De vestiging in Litovel produceert een half miljoen liter per dag, ongeveer acht procent van de totale productie in Tsjechië. De kaas – Gran Moravia – wordt op dezelfde manier gemaakt als de parmigiano. Ronde, platte schijven van 36 kilo, die gedurende negen tot 24 maanden moeten rijpen.

Maar liefst 70 procent van de Tsjechische Gran Moravia gaat richting Italië. Slechts vier procent blijft in het land zelf. Het lijkt er dus op dat de Italianen niet moeten vrezen dat ze binnenkort hun pasta moeten opeten zonder de geliefde gemalen Parmezaan. (Reuters/GM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content