In beeld: De spotprenten die een Syrische tekenaar zijn leven kunnen kosten
De tekening door Akram Raslan van Assad in een zandloper met bloed heeft hem zijn leven gekost, samen met zijn overig werk. Akram suggereert met zijn tekening dat het een kwestie van tijd is dat Assad zal verdrinken in de door hem aangerichte bloedbaden. Op www.cartoonmovement.nl, zijn nog andere cartoons te zien van Raslan, de enige overblijfselen van zijn werk.
Mohammed Seyda is grafisch ontwerper en tekent vrijwel altijd in zwart-wit. Deze prent geeft weer wat hij denkt over de verkiezingen in Syrië: door zogenaamd democratische verkiezingen te houden in een land dat in een burgeroorlog verkeert steekt de kiezer zichzelf in de rug.
Begin 2017 beschrijft ngo Amnesty International in een rapport de ‘doodsfabriek’ in de Syrische Saydnaya-gevangenis, waar tal van opposanten een gruwelijke dood vonden. Desondanks bleven cartoonisten als Hani Abbas de situatie aankaarten.
De Arabische tekst op de prent van Fares Garabet is vertaald als ‘De internationale coalitie verontschuldigt zich voor het bij vergissing bombarderen van burgers.’ Garabet tekent vaker in zwart-wit en gebruikt daarbij soms vingerafdrukken, zoals hier.
De tekening van Fares Cachoux hoort bij een serie affiches in kleur. Dit is zijn eigen onderschrift bij een tentoonstelling:
‘Une mouette en Méditerranée
La mer cimetière pour les innombrables syriens qui tentent de la traverser, pour fuir la MORT… Elle les attend, dans les abîmes des vagues de la Méditerranée.’
‘Een meeuw in de Middellandse Zee
De zee als een kerkhof voor de ontelbare Syriërs die haar proberen over te steken, op de vlucht voor de DOOD… Ze wacht op hen, in de afgrond van de Mediterraanse golven.’
Deze tekening van Hani Abbas staat op de omslag van het boek Cartooning Syria. Abbas maakte ze in 2011, na de arrestatie van Akram Raslan om zijn spotprenten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier