Topman De Lijn: ‘Volgende Vlaamse regering moet onze werkingsmiddelen stevig opkrikken’

Roger Kesteloot © Belga

De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn verwacht de helft meer reizigers tegen 2030. Maar om die groei te realiseren, moet ze fors meer geld krijgen. ‘Anderhalf tot twee keer zoveel werkingsmiddelen tegen 2030’, zo zei De Lijn-topman Roger Kesteloot dinsdag bij de voorstelling van het memorandum van De Lijn in de aanloop naar de verkiezingen.

De Lijn bespaarde de voorbije 10 jaar naar eigen zeggen 16 procent op haar werkingsmiddelen. ‘We zitten aan de limiet van de besparingen’, zei Kesteloot. Met het huidige budget denkt hij het aantal reizigers nog met 6 procent te kunnen verhogen tegen 2030. Maar dat is veel te weinig.

De Lijn verwacht de helft meer reizigers binnen 10 jaar. Dat komt omdat Vlaanderen en ook een aantal centrumsteden al heel hoge ambities naar voren hebben geschoven inzake ‘modal shift’: minder autoverplaatsingen, meer mensen op het openbaar vervoer en op de fiets. Het extra geld dat Kesteloot vraagt (tot een miljard euro extra), moet niet allemaal rechtstreeks van de overheid komen.

De topman pleit voor ‘meer creativiteit’ in de financiering. Zo zou een deel van de opbengst van de toekomstige kilometerheffing voor personenwagens in het openbaar vervoer moeten worden geïnvesteerd en kan er worden nagedacht over groene obligaties. Ook samenwerking met privépartners bij bepaalde projecten is een mogelijkheid. De groei hangt ook af van de aantrekkelijkheid van De Lijn. Daarin is stiptheid cruciaal.

Kesteloot pleit daarom voor nog meer doorstromingsmaatregelen: aparte busbanen, verkeerslichtenafstelling, enzovoort. Zelf zet de maatschappij de komende jaren verder in op onder meer vergroening (hybride en elektrische bussen), digitalisering (cashless betalen op bus en tram) en combimobiliteit (als hoofdaandeelhouder van Cambio en Blue-bike). Het is de derde keer dat De Lijn een memorandum opstelt in de aanloop naar Vlaamse verkiezingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content