BeReal in vrije val: wat is er misgelopen met de ‘authentieke’ sociale media-app?

© Getty Images/Maskot

Een spontane foto zonder filters, op een willekeurig moment van de dag: BeReal wilde een tegenwicht zijn voor de perfecte plaatjes op Instagram en TikTok. Maar zeven op de tien jongeren gedragen zich minder authentiek dan de app had gehoopt.

BeReal werd in 2022 een hype onder gen Z’ers. De app omschrijft zichzelf als ‘de eenvoudigste app voor het delen van foto’s om één keer per dag je echte leven op foto’s te delen met vrienden’. Gebruikers krijgen dagelijks op een willekeurig moment een melding, waarna ze twee minuten hebben om met hun selfie- en achtergrondcamera vast te leggen wat ze op dat moment aan het doen zijn.

Oprichter Alexis Barreyat had naar eigen zeggen genoeg van de ‘bullshit op sociale media’. ‘Geen like, geen volgers, geen advertenties, geen filters, alleen wat mijn vrienden doen, op de meest authentieke mogelijke manier’, schreef hij op LinkedIn.

In 2022 had BeReal nog twintig miljoen actieve gebruikers. Een jaar later waren dat er nog maar zes miljoen. Volgens mediapsychologe Gaëlle Vanhoffelen is dat deels te verklaren doordat ‘het nieuwe eraf was’, maar ook doordat de app haar basisprincipes begon los te laten. 

Onderzoekers van het Lab voor Mediapsychologie van de KU Leuven deden onderzoek naar zelfpresentatie en authenticiteit op BeReal. ‘Jongeren spiegelen zich hier vaak aan mensen die ze als gelijkwaardig beschouwen. Daardoor kan hun zelfvertrouwen zelfs groeien’, zegt onderzoekster  Gaëlle Vanhoffelen.

Toch ervaren jongeren op BeReal ook sociale druk: ‘Als iemand naar wie je opkijkt boeiende foto’s post, kan dat net wél een negatief effect hebben op het zelfbeeld’, verklaart Vanhoffelen. Marlies (22) bevestigt dat: ‘Ik vond het stresserend om te zien wat anderen allemaal deden terwijl ik niks aan het doen was.’ 

Er goed uitzien

Vijf jaar na de lancering van de app dreigt ook de authenticiteit in gevaar te komen. ‘Jongeren willen vooral hun eigen successen en talenten in de kijker zetten’, zegt Vanhoffelen. ‘Ze tonen hun prestaties graag in een app die authenticiteit promoot. Zo lijken hun prestaties extra indrukwekkend.’ 

Uit het onderzoek van het Lab voor Mediapsychologie blijkt dat 96 procent van de jongeren beweert zich authentiek te gedragen op BeReal. Toch neemt 68 procent geregeld foto’s opnieuw en controleert 73 procent van de jongeren of ze er goed uitzien op de foto. ‘Dat allemaal binnen de tijdsspanne van 2 minuten’, zegt Vanhoffelen. Lore (22) getuigt: ‘Tijdens de examens zag ik er echt niet goed uit en viel er niks te beleven, dus plaatste ik niks meer.’

‘Tijdens de examens zag ik er echt niet goed uit en viel er niks te beleven, dus plaatste ik niks meer.’

Verdienmodel

BeReal werd gaandeweg steeds commerciëler. Na de overname door het Franse gamebedrijf VooDoo voor 500 miljoen euro, werden functies toegevoegd zoals ‘RealPeople’ en ‘RealBrands’, accounts van beroemdheden en merken. Die nieuwe functies werden slecht ontvangen door de gebruikers, zoals Hadewych (21): ‘Toen reclame en meerdere foto’s geïntroduceerd werden, stopte ik even met BeReal te gebruiken.’ 

En zo ontsnapt de app die een alternatief wilde bieden voor de perfectie op sociale media, ook niet aan de commerciële druk waar ze zich tegen wilde verzetten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content