Serge de Gheldere strijdt voor de Klimaatzaak: ‘Je kan dagelijks een politieke keuze maken met het broodje dat je koopt’

© Screenshot ZIGO

In de interviewreeks Zwijgen is geen optie vertelt Serge de Gheldere, voormalig ambassadeur van Al Gore, over zijn missie om bedrijven en burgers te laten kennismaken met duurzame producten en diensten. ‘Hoe komt het dat de overheid en de industrie niet op de barakken staan?’

Elke week laten Anthony Bosschem en Tom Mahy, de twee bedenkers van Zwijgen is geen optie, één interessante gast aan het woord over zijn missie en engagement. Deze keer kreeg Serge de Gheldere, design-ingenieur en stichter van de Klimaatzaak, de twee over de vloer.

In het lange interview vertelt de Gheldere hoe hij Futureproofed oprichtte, een firma die bedrijven laat kennismaken met duurzame oplossingen. ‘In de eerste fase vond ik die ecodesignoplossingen vooral cool, interessant en ingenieus. Ik vond dat ze meer exposure verdienden.’

De focus van de Gheldere veranderde toen Al Gore hem uitkoos als een van de twee Europeanen binnen zijn Climate Project. De Gheldere kreeg zo toegang tot Gores presentatie om andere mensen te sensibiliseren. ‘Dat heeft alles veranderd. Hij gaf aan dat CO2 en temperatuur mooi samen fluctueren en dat beide lijnen de laatste 150 jaar hoger uitkomen dan ooit. Ik dacht: als dat echt zo is, moet dat elke dag voorpaginanieuws zijn.’

‘Ik dacht: als dat zo is, hoe komt het dan dat de overheid en de industrie niet op de barakken staan? Vanaf toen kristalliseerde ik alles rond het klimaat, met als vragen welke hefbomen er zijn om de hoeveelheid CO2 in de lucht te verminderen en hoe we ervoor zorgen dat die oplossingen aantrekkelijk zijn?’

Gedeprimeerd

Vandaag geeft de Gheldere zelf lezingen. ‘Als je de slides van An Inconvenient Truth, de film van Al Gore, laat zien, zeggen mensen: ‘What the fuck. Dit is mijn enige vrije avond, ik heb een babysit betaald en nu ga ik nog gedeprimeerd naar huis!’ Da’s niet leuk.’

‘Die oefening is nog altijd moeilijk. Iedere keer als ik voor een publiek sta, vraag ik me af: ‘Hoe kunnen we dit beter brengen?’Als ik enkel het verhaal van de duurzame economie vertel, over bedrijven als Tesla, laat ik een belangrijk stuk weg. Als ik enkel het stuk vertel over de afgrond waar we voor staan, is dat bijzonder deprimerend.’

Zelf gelooft de Gheldere, meer nog dan in de politiek, in de initiatieven van burgers en bedrijven. ‘Ik ben er nog altijd van overtuigd dat pionierende bewegingen en burgers heel veel kunnen doen met hun portemonee dan elke vier jaar een bolletje kleuren. Elke dag maak je politieke keuzes door het broodje dat je koopt, het transportmiddel dat je kiest of de kleren die je draagt.’

Het volledige interview kunt u hieronder bekijken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content