Video | Nieuws

Richting zakken beter dan zittenblijven

Leerling die in het middelbaar een B-attest krijgen, zakken beter van richting dan te blijven zitten. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven en staat in De Standaard en Het Nieuwsblad. Meer dan 10 procent van de leerlingen in het tweede en vierde jaar van het middelbaar, krijgt op het einde van het schooljaar een B-attest. Zij mogen overgaan naar het volgende jaar, maar moeten dan van richting veranderen, het zogenoemde watervalsysteem. Een andere optie is het jaar overdoen. Volgens het Leuvense onderzoek doen leerlingen er best aan het advies van de leraars op te volgen. “Ze dalen zogezegd met de waterval af naar een ‘lagere’ richting, maar vaak zitten ze in die andere richting beter op hun plaats”, zegt Carl Lamote, onderzoeker in de onderwijskunde. Bij jongeren die voor een andere richting kiezen, krijgt het zelfvertrouwen eerst een deuk, maar dat herstelt zich na verloop van tijd en hun resultaten gaan er ook op vooruit. Bij leerlingen die kiezen om te blijven zitten, is dit andersom. Lamote verdedigt maandag zijn doctoraat over het onderzoek. Daarvoor volgden hij en zijn collega’s gedurende negen jaar 6.411 leerlingen uit 90 Vlaamse scholen.

Leerling die in het middelbaar een B-attest krijgen, zakken beter van richting dan te blijven zitten. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven en staat in De Standaard en Het Nieuwsblad. Meer dan 10 procent van de leerlingen in het tweede en vierde jaar van het middelbaar, krijgt op het einde van het schooljaar een B-attest. Zij mogen overgaan naar het volgende jaar, maar moeten dan van richting veranderen, het zogenoemde watervalsysteem. Een andere optie is het jaar overdoen. Volgens het Leuvense onderzoek doen leerlingen er best aan het advies van de leraars op te volgen. “Ze dalen zogezegd met de waterval af naar een ‘lagere’ richting, maar vaak zitten ze in die andere richting beter op hun plaats”, zegt Carl Lamote, onderzoeker in de onderwijskunde. Bij jongeren die voor een andere richting kiezen, krijgt het zelfvertrouwen eerst een deuk, maar dat herstelt zich na verloop van tijd en hun resultaten gaan er ook op vooruit. Bij leerlingen die kiezen om te blijven zitten, is dit andersom. Lamote verdedigt maandag zijn doctoraat over het onderzoek. Daarvoor volgden hij en zijn collega’s gedurende negen jaar 6.411 leerlingen uit 90 Vlaamse scholen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content