Proefproject met supertrucks of ecocombi’s stapje dichterbij

(Belga) Een proefproject met langere en zware vrachtwagens (LZV’s), ook bekend als supertrucks of ecocombi’s, komt in Vlaanderen opnieuw een stapje dichterbij. De Vlaamse regering heeft een voorontwerp van decreet goedgekeurd dat het nodige kader voor zo’n proefproject regelt.

Vlaanderen heeft al jaren plannen om de langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) uit te testen op de Vlaamse wegen. Het Vlaams Parlement keurde bijvoorbeeld al in 2007 een resolutie daarover goed. Supertrucks of ecocombi’s zijn vrachtwagens die tot 25,25 meter lang kunnen zijn met een maximaal toegelaten massa van 60 ton. Twee superlange vrachtwagens kunnen drie gewone vrachtwagens vervangen. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits kondigde al aan dat ze met een proefproject de impact van LZV’s “op economisch, ecologisch en logistiek vlak” wilde nagaan. Dat proefproject komt nu een stapje dichterbij met de goedkeuring van het voorontwerp van decreet rond de “bescherming van de verkeersinfrastructuur bij bijzonder wegtransport”. Dat nieuwe decreet zal trouwens ook de sancties regelen voor overladen vrachtwagens die het wegdek beschadigen. Toch zullen er morgen nog geen superlange vrachtwagens op de Vlaamse wegen rijden. Eerst moet de tekst nog voorgelegd worden aan een reeks adviesraden en aan de Raad van State. Er moeten ook nog trajecten voor het proefproject vastgelegd worden. Transportorganisatie Febetra reageert alvast verheugd op de beslissing van de Vlaamse regering. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content