Porsche Cayenne met nog meer peper

Gert Verhoeven

Porsche brengt de krachtigste versie van de Cayenne tot nu toe. Onder de motorkap zit een plug-inhybride aandrijflijn die een systeemvermogen levert van een onwaarschijnlijke 739 pk. 

De nieuwe versie wordt bovenaan het gamma van deze uitermate sportieve SUV toegevoegd. De huidige generatie Cayenne kwam begin dit jaar op de markt en bestond al met een drieliter benzinemotor, er was een S-versie met een 4.8 V8-motor en een plug-inhybride met de basis drieliter benzinemotor.

De topversie wordt uiteraard de Turbo maar die krachtige verbrandingsmotor is voortaan geflankeerd door een elektro-aandrijving en een batterij die aan het stopcontact wordt opgeladen. Die combinatie zorgt niet alleen voor duizelingwekkende prestaties, maar houdt ook het verbruik en de bijhorende emissiewaarden van deze krachtpatser binnen de perken. 

Kolos

Onder de motorkap draait de vier liter grote V8-motor met twee turboladers zodat het vermogen wordt opgevoerd tot 599 pk. Deze ICE-motor is geflankeerd door een elektromotor die nog eens 176 pk levert waardoor beide aandrijvingen een  systeemvermogen leveren van 739 pk en 950 Nm aan trekkracht ter beschikking stellen. Dat vermogen wordt uiteraard over de vier wielen verdeeld waardoor de Cayenne dat potentieel ook echt kan gebruiken.

De sprintoefening tot 100 km/u lukt in 3,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 295 km/u. De wagen kan ook zuiver elektrisch rijden, de batterij (die onder de koffervloer zit) heeft een capaciteit van 25,9 kWh, wat volstaat voor een elektrisch rijbereik van 82 km. Deze snelle Cayenne komt uiteraard met een gestuurde demping om het gewicht te counteren.

Voor deze kolos betaal je minstens 187.877,83 euro. Hij zou al vanaf november leverbaar zijn.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content