Video | Nieuws

Oxfam hard voor Coca-Cola en PepsiCo

Coca-Cola en PepsiCo zijn mee verantwoordelijk voor de landroof in ontwikkelingslanden. Dat staat althans in het rapport “Behind the Brands” van ontwikkelingsorganisatie Oxfam. Volgens dat rapport stelen suikerproducenten grond van de lokale bevolking, door de aanleg van suikerplantages. In totaal bestrijken de suikerplantages zo’n 31 miljoen hectare grond. Daar werken ook de twee grootste frisdrankproducenten – Coca-Cola en PepsiCo – volgens het rapport aan mee. Zij zijn immers één van de grootste suikerafnemers ter wereld. Oxfam roept alle Belgen op om hun klachten rechtstreeks te richten aan de grote bedrijven via de website www.behindthebrands.org. Enkel wanneer zij voorwaarden voor het behoud van land op papier zetten, kan er een einde komen aan de landroof. Aurélie Gerth van Coca-Cola Benelux zegt dat de frisdrankproducent niet rechtstreeks betrokken is bij de landroof in ontwikkelingslanden. Via hun “Sustainable Agriculture Guiding Principles” vraagt het bedrijf aan hun suikerleveranciers om de rechten van de lokale bevolking te respecteren. Bovendien wil het bedrijf samen met Oxfam zoeken naar een oplossing: “Als onderdeel van ons engagement naar transparante, duurzamere en meer verantwoordelijke handelspraktijken, hebben wij een voorstel voorgelegd aan Oxfam dat concrete acties uittekent, met inbegrip van een hoger niveau van transparantie wat betreft de toeleveringsketen. Ons voorstel zal dienen als basis voor verder overleg met Oxfam”. De week van de Fair Trade loopt nog tot 12 oktober.

Coca-Cola en PepsiCo zijn mee verantwoordelijk voor de landroof in ontwikkelingslanden. Dat staat althans in het rapport “Behind the Brands” van ontwikkelingsorganisatie Oxfam. Volgens dat rapport stelen suikerproducenten grond van de lokale bevolking, door de aanleg van suikerplantages. In totaal bestrijken de suikerplantages zo’n 31 miljoen hectare grond. Daar werken ook de twee grootste frisdrankproducenten – Coca-Cola en PepsiCo – volgens het rapport aan mee. Zij zijn immers één van de grootste suikerafnemers ter wereld. Oxfam roept alle Belgen op om hun klachten rechtstreeks te richten aan de grote bedrijven via de website www.behindthebrands.org. Enkel wanneer zij voorwaarden voor het behoud van land op papier zetten, kan er een einde komen aan de landroof. Aurélie Gerth van Coca-Cola Benelux zegt dat de frisdrankproducent niet rechtstreeks betrokken is bij de landroof in ontwikkelingslanden. Via hun “Sustainable Agriculture Guiding Principles” vraagt het bedrijf aan hun suikerleveranciers om de rechten van de lokale bevolking te respecteren. Bovendien wil het bedrijf samen met Oxfam zoeken naar een oplossing: “Als onderdeel van ons engagement naar transparante, duurzamere en meer verantwoordelijke handelspraktijken, hebben wij een voorstel voorgelegd aan Oxfam dat concrete acties uittekent, met inbegrip van een hoger niveau van transparantie wat betreft de toeleveringsketen. Ons voorstel zal dienen als basis voor verder overleg met Oxfam”. De week van de Fair Trade loopt nog tot 12 oktober.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content