Nieuw referendum in de maak over Oosterweeltracé

De fraude met de uitstootgegevens van dieselwagens kan verstrekkende gevolgen hebben voor grote infrastructuurprojecten zoals de Oosterweelverbinding of Uplace. Minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) sluit niet uit dat er een nieuwe berekening moet komen van de milieueffectenrapporten. Dat staat in De Standaard en Het Nieuwsblad. © BELGA

De Antwerpse actiegroepen stRaten­ generaal en Ademloos hebben bij het stadsbestuur een formulier aangevraagd om een nieuw referendum te kunnen organiseren over Oosterweel.

Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Laatste Nieuws. “Tegen 8 juni beslissen we of we de zaak in gang zetten”, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal.

De actiegroepen vroegen onlangs aan hun achterban of ze een nieuwe volksraadpleging over Oosterweel zien zitten. Na drie dagen hadden ze al 15.000 ja-stemmen verzameld. “Het draagvlak is er dus duidelijk”, zegt Manu Claeys. “En dit is in het verloop van de wettelijke procedures het moment om daar iets mee te doen. Daarom hebben we op 4 mei bij de stad Antwerpen een aanvraag ingediend voor een formulier waarmee we handtekeningen kunnen verzamelen voor een eventuele volksraadpleging over de Oosterweelverbinding.”

Bij het vorige referendum, in oktober 2009, wees een meerderheid van de opgedaagde kiezers het BAM-tracé af. De Vlaamse regering besloot daarop om het geplande viaduct van de Lange Wapper te schrappen en in plaats daarvan tunnels aan te leggen op hetzelfde tracé. Deze keer staat het tracé zelf nóg nadrukkelijker ter discussie. De actiegroepen willen dat het drie kilometer wordt verlegd naar het noorden, verder weg van woonwijken en meer in de haven. (Belga/NSK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content