‘Milieukost vliegtuigreis vijfmaal zo hoog als treinreis’

Op Brussels Airport te Zaventem. © Getty Images

De klimaatimpact van de luchtvaart is drie keer groter dan geschat. Dat concludeert Bond Beter Leefmilieu (BBL) uit een nieuwe studie van onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML).

De rechtstreekse CO2-uitstoot van de Belgische luchtvaart in 2022 bedroeg het equivalent van 5,3 megaton CO2. Maar dat is niet het volledige verhaal, zegt de BBL zaterdag. De organisatie wijst erop dat ook het effect van de condensstrepen, die een sterk opwarmend effect hebben, in rekening moet worden genomen.

‘Uit de studie blijkt dat we zo op een totale klimaatimpact van bijna 16 megaton komen voor 2022’, zegt Naomi Cambien van Bond Beter Leefmilieu. ‘Dat is ongeveer evenveel als de impact van alle wagens en vrachtwagens op onze wegen samengeteld. Met de uitstoot van de productie van de brandstoffen erbij komen we zelfs aan een totaal van bijna 17 megaton.’

Subsidies

De onderzoekers brachten daarnaast de milieukost voor 24 populaire bestemmingen vanuit België in kaart. Ze berekenden dat een vliegtuigreis heen en terug een milieukost heeft van gemiddeld 56 euro per passagier. Voor een reis met de trein is dat slechts 11 euro. En dat terwijl de ticketprijzen gemiddeld erg dicht bij elkaar liggen.

De totale klimaatimpact van de vliegtuigreizen voor de 24 bestemmingen bedraagt het equivalent van 1,188 megaton CO2. Door een shift naar het spoor kan die impact met 1,090 megaton omlaag, zegt BBL. Hiervoor zijn dan wel 50 extra treinen per dag nodig.

De studie keek ook naar de subsidies die de luchtvaart en de trein krijgen. Voor de passagiersluchtvaart gaat het jaarlijks om bijna 700 miljoen euro, onder andere in de vorm van een vrijstelling van accijnzen op kerosine. Met vracht- en militaire luchtvaart erbij komt dat neer op een jaarlijkse subsidie van een miljard euro, zegt BBL. Die voegt daaraan toe dat de som die het internationaal spoorverkeer ontvangt verwaarloosbaar is.

‘Twee derde van de Vlamingen vliegt nooit, of minder dan één keer per jaar. Toch betaalt iedereen mee aan de subsidies voor veelvliegers. De emissies van de luchtvaart blijven toenemen, terwijl de overheid wel grote klimaatinspanningen vraagt aan alle huishoudens voor verwarming en verkeer. Dit is de omgekeerde wereld’, besluut Naomi Cambien van de BBL.

Partner Content