‘Mijn droom is een onderwijs zonder netten’ (Raymonda Verdyck – GO!)

Raymonda Verdyck © Tom Verbruggen
Patrick Martens

Het onderwijs gaat te veel over macht en structuren en te weinig over kansen voor kinderen, vindt Raymonda Verdyck, hoofd van het gemeenschapsonderwijs.

Waarin verschilt u van uw collega Mieke Van Hecke van het katholiek onderwijs?

Raymonda Verdyck: We denken anders over de ontwikkeling van het kind. Mieke Van Hecke vindt dat het talent van een kind al vanaf het vijfde leerjaar van het lager onderwijs zichtbaar wordt en gestimuleerd moet worden. Ik ben een uitgesproken voorstander van een uitgestelde studiekeuze tot 14 jaar. Laat kinderen van zoveel mogelijk leergebieden proeven om te ontdekken welke richting ze uit willen.

Mijn droom is een onderwijs zonder netten. Voor mevrouw Van Hecke heeft de katholieke levensbeschouwing een centrale plek in het onderwijsproject van het vrije net. Ik vind levensbeschouwing óók belangrijk, maar dan samen beleefd door kinderen die thuis worden opgevoed als katholiek, moslim, jood, boeddhist, sikh of in een andere geloofsovertuiging. Laat ze in de school leren om respectvol met elkaar om te gaan.

Wat zijn volgens u de plus- en minpunten van de onderwijshervorming van minister Pascal Smet?

Verdyck: Positief is dat wordt gekeken naar het basisonderwijs, zodat het getuigschrift echt uitdrukt wat een kind na de lagere school kent en kan. Ook de brede eerste graad is goed: de uitgestelde studiekeuze en het opheffen van de scheiding tussen aso, tso, kso en bso. Het grote minpunt is dat scholen niet verplicht zijn om de veranderingen te volgen.

Gereputeerde katholieke scholen zullen vasthouden aan hun aso-onderwijs en sterke leerlingen van het gemeenschapsonderwijs afsnoepen?

Verdyck: Ik ben bang dat er in een concurrentieel onderwijslandschap weinig zal bewegen, en dat scholen zich zullen blijven richten op wat in de hoofden van ouders het beste onderwijs is. Met de nadruk op het intellectuele als voorbereiding op hoger onderwijs. Maar zo stop je het watervalsysteem niet. Een onderwijs dat selecteert en segregeert draagt in de samenleving bij tot onderscheid en afstand tussen de top en de rest. Dat is niet mijn maatschappijbeeld.

Het volledige interview met Raymonda Verdyck vindt u deze week in Knack.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content