Mark Eyskens: ‘Je voelt intolerantie in manier waarop sommige N-VA’ers over migratie praten’

Mark Eyskens © Filip Van Roe
Joël De Ceulaer
Joël De Ceulaer Was redacteur bij Knack van 1999-2011 en van 2013-2015

In een interview met Knack is oud-politicus Mark Eyskens (CD&V) opvallend streng voor de N-VA. ‘Een aantal xenofobe trekjes zijn levendiger dan ooit.’

In een uitgebreid interview met Knack laat econoom en oud-politicus Mark Eyskens (CD&V) zijn licht schijnen over het regeringsbeleid en de sociale onrust. Hij gaat ook in op de commotie die ontstond naar aanleiding van de uitspraken van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) over de collaboratie. ‘Je kunt het de mensen van de N-VA niet verwijten dat hun ouders of grootouders tijdens de oorlog sympathie hadden voor de Duitsers, sommigen zelfs voor het nazisme’, zegt hij. ‘Maar als politici dat verleden beginnen goed te praten, dan is er sprake van dwaasheid. Als Jambon zegt dat de collaborateurs ‘hun redenen’ hadden, dan is dat op z’n minst een zeer onhandige slip of the tongue. Men kan zich trouwens afvragen of het wel toeval is dat er bij N-VA-beleidsmensen nog altijd veel sympathie bestaat voor alles wat uit Duitsland komt. Duitsland kent behalve pluspunten ook grote problemen: zeer lage lonen, bijvoorbeeld.’

En? Is het toeval dat de N-VA zoveel sympathie heeft voor alles wat uit Duitsland komt?

Eyskens: Ik denk het niet. Die mentaliteit zit er nog altijd in. Zowel tijdens de Eerste als tijdens de Tweede Wereldoorlog dachten veel Vlamingen dat ze van de Duitsers zouden krijgen wat België hen altijd had ontzegd: een Nederlandstalige universiteit in Gent, bijvoorbeeld. Velen vonden dat geweldig, maar het was natuurlijk een fout om dat te aanvaarden. In de Tweede Wereldoorlog was het nog erger, omwille van het nazisme.

In Wallonië werd toch ook gecollaboreerd? En in andere landen?

Eyskens: Dat is juist. De ergste collaborateur was Léon Degrelle met Rex, dat trouwens recht uit het katholicisme kwam. Maar in Franstalig België is het sinds het einde van de oorlog wel zo dat niemand de collaboratie nog goedpraat, of er sympathie voor heeft, of ze zelfs maar sociologisch probeert te verklaren. Net zoals in Nederland is de afkeer voor de collaboratie eenduidig en unaniem.

En in Vlaanderen niet.

Eyskes: Dat is het punt. Hier leeft dat idee nog altijd voort, dat we naar Duitsland moeten kijken om te krijgen wat België ons niet geeft. Dat zit er diep in, en het is overdreven.

U hebt het cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok altijd verdedigd.

Eyskens: Absoluut. Een partij die het eigen volk eerst plaatst, is onverenigbaar met de evangelische kern van de christendemocratie. Ik wist dat die partij op den duur kapot zou gaan aan dat cordon. En dat is ook gebeurd. Al zijn de stemmen helaas niet naar ons, maar naar de N-VA gegaan.

Dank u, Bart De Wever.

Eyskens: Op zich is dat inderdaad positief. Bart De Wever heeft de verdienste dat hij een expliciet racistische partij heeft doen leeglopen. Maar door die massale overloop, ook van mandatarissen, zijn een aantal xenofobe trekjes vandaag levendiger dan ooit. Je voelt toch een zekere intolerantie in de manier waarop sommige N-VA-politici over migratie praten. En een gebrek aan toekomstperspectief: Europa heeft migratie nodig. En centraal staan altijd respect, ethiek, tolerantie.

Lees het volledige interview met Mark Eyskens deze week in Knack

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content