In november en december is de autoverkoop in ons land ingestort. De autodealers klagen als nooit tevoren. Sommigen herinneren zich de gouden jaren nog, toen grote winsten het mogelijk maakten om financiële reserves aan te leggen en vastgoed te verwerven, dat zij onderbrachten in aparte vennootschappen. De nieuwkomers hebben dat appeltje voor de dorst niet en gaan moeilijke tijden tegemoet. De dealerorganisatie GDA verwacht immers een terugloop van de verkoop van nieuwe auto's met 25 procent. Midden februari weten we allicht meer. Dan zal blijken of het Autosalon voor de verhoopte heropleving van de markt heeft gezorgd, na de implosie in het laatste kwartaal van 2008.
...

In november en december is de autoverkoop in ons land ingestort. De autodealers klagen als nooit tevoren. Sommigen herinneren zich de gouden jaren nog, toen grote winsten het mogelijk maakten om financiële reserves aan te leggen en vastgoed te verwerven, dat zij onderbrachten in aparte vennootschappen. De nieuwkomers hebben dat appeltje voor de dorst niet en gaan moeilijke tijden tegemoet. De dealerorganisatie GDA verwacht immers een terugloop van de verkoop van nieuwe auto's met 25 procent. Midden februari weten we allicht meer. Dan zal blijken of het Autosalon voor de verhoopte heropleving van de markt heeft gezorgd, na de implosie in het laatste kwartaal van 2008. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje was de autoverkoop al een jaar eerder spectaculair teruggevallen. Dat België langer weerstand kon bieden aan de wereldwijde recessie, heeft ongetwijfeld te maken met onze spaar- en beleggersmentaliteit. Van oudsher beleggen relatief veel Belgen in aandelen. Het gunstige beursklimaat van de voorbije jaren leverde extra inkomsten op en dat vertaalde zich in een wat luxueuzere levensstijl, mooie auto's inclusief. Vergeleken met onze buurlanden, leefden wij boven onze stand. De kredietcrisis en economische malaise komen daarom dubbel zo hard aan. De waarde van de aandelen is gekelderd en vele mensen dreigen hun (goedbetaalde) baan te verliezen. Voor het eerst vallen op alle echelons ontslagen. De crisis treft de autosector in meerdere opzichten. Een merkgarage uitbaten is zeer kapitaalintensief, de personeels- en de investeringskosten wegen zwaar op het rendement. Terzelfder tijd lopen de inkomsten terug. De particuliere klant kiest al enkele jaren voor een maatje kleiner. De winstmarge is op een kleine auto een stuk lager dan op een grote, dus houden de dealers netto minder over. De verschuiving van het D- en C-segment naar het B- en A-segment krijgt allicht een vervolg op de leasingmarkt. Om klanten over de streep te halen, geven de dealers almaar hogere kortingen en betalen zij hogere overnameprijzen. Alweer ten koste van de eigen winst. Aangezien ook de verkoop van tweedehandsauto's is stilgevallen, staan hun parkings vol met occasiewagens die niemand wil. Dood kapitaal dat weegt op het bedrijfsresultaat. Sinds het uitbreken van de financiële crisis koppelen de banken strengere voorwaarden en persoonlijke borgstelling aan nieuwe kredieten. GDA pleit daarom voor steun en begrip van de merkinvoerders. Zij leggen hun dealers strenge normen op voor inrichting en uitrusting van showroom en werkplaatsen en voor de kwalificatie en opleiding van het personeel. Als de dealers die normen niet halen, riskeren ze het statuut van merkvertegenwoordiger te verliezen. In het licht van de verwachte verkoopdaling en de moeilijke financiële situatie vraagt de GDA een versoepeling van de standaardnormen en een uitbreiding van de betalingstermijnen. 'De merkinvoerders hebben begrip voor de situatie en zijn bereid de dealers een helpende hand te bieden, zegt Mark De Haes (gedelegeerd bestuurder Mercedes-Benz Belux): 'Onze sector wordt harder dan andere getroffen door de kredietcrisis omdat 60 tot 80 procent van alle nieuwe auto's in de Europese Unie met leningen wordt betaald. Dat geldt in het bijzonder voor de duurdere modellen van de premiummerken. Als de verkoop terugloopt, dalen de inkomsten en de winsten van de dealers. Nochtans blijven de loon- en werkingskosten alsook de terugbetaling van leningen gewoon doorlopen. Zo komen ook gezonde bedrijven in de problemen. De meeste merken hebben hun dealernet de voorbije jaren grondig gesaneerd en hebben van die operatie gebruikgemaakt om een schaalvergroting door te voeren. Minder dealers bestrijken nu een grotere regio. Als concessiehouders plots wegvallen, ontstaan er blinde vlekken op de kaart en komt de dienstverlening in het gedrang. De merken hebben er alle belang bij hun dealers aan boord te houden en de gezonde bedrijven gezond te houden. Wij zijn bereid ze te ondersteunen als dat nodig is. Dat kan door het verlenen van aantrekkelijkere kredieten en door het versoepelen van de betalingsvoorwaarden.' Eenzelfde hulpbereidheid is ook bij andere merken te horen, al praten sommige liever over hun nieuwe modellen op het autosalon dan over steunmaatregelen aan hun dealernet. DOOR URBAIN VANDORMAEL