Ons prachtige weekje Turkije eindigde met een rampzalige terugvlucht. Vier uur vertraging en geen informatie, een catastrofe als je twee kleuters bij hebt. Kunnen we de vliegtuigmaatschappij om een vergoeding vragen? (Sofie Martens, Zomergem)

JANMOERS: Dat wordt niet gemakkelijk. De Europese verordening die de rechten van de luchtvaartpassagiers beschermt, geeft recht op een vergoeding bij vertraging, bij vluchten die binnen de EU vertrekken. Voor vluchten die terugkeren naar de EU, geldt wel de voorwaarde dat het met een Europese vliegtuigmaatschappij moet. Als u met een Turkse maatschappij terugkeerde, kunt u dus geen beroep doen op die wet. Wel kunt u een vergoeding vragen aan uw Belgische touroperator, maar dan zult u moeten kunne...

JANMOERS: Dat wordt niet gemakkelijk. De Europese verordening die de rechten van de luchtvaartpassagiers beschermt, geeft recht op een vergoeding bij vertraging, bij vluchten die binnen de EU vertrekken. Voor vluchten die terugkeren naar de EU, geldt wel de voorwaarde dat het met een Europese vliegtuigmaatschappij moet. Als u met een Turkse maatschappij terugkeerde, kunt u dus geen beroep doen op die wet. Wel kunt u een vergoeding vragen aan uw Belgische touroperator, maar dan zult u moeten kunnen aantonen dat de vliegtuigmaatschappij een fout heeft gemaakt die tot de vertraging heeft geleid. MOERS: De vluchturen die je in een brochure ziet, zijn altijd onder voorbehoud. De maatschappijen zijn alleen verplicht om ten laatste zeven dagen voor vertrek de definitieve uren mee te delen. Het kan dus altijd dat de vluchturen veranderen, of dat je zelfs op een andere vlucht van een andere maatschappij wordt gezet. Ook als je tijdig op de hoogte wordt gebracht, is dat geen geldige reden om het contract kosteloos op te zeggen. Als je op een goedkopere vlucht wordt gezet, kun je wel het prijsverschil terugeisen. MOERS: Dat is een moeilijke vraag, omdat het zeer persoonlijk is hoeveel last je van die situatie ondervond. Je kunt zeker schadevergoeding vragen voor de vertraagde bagage, het maximumbedrag ligt momenteel op 1280 euro. Bovendien kun je nog aantonen dat je extra kosten moest maken, omdat je geen bagage had. Als je de nodige medicijnen zelf opnieuw bent gaan kopen, bijvoorbeeld. Je kunt zeker niet de hele reissom terugvragen, maar vraag vooral ook niet te weinig. Je zult zeker niet meer krijgen dan wat je vraagt. MOERS: We zien vaak dat die definitie zo in verzekeringscontracten staat. Als je alle kleine lettertjes hebt gelezen en er zeker van bent dat het er niet instaat, kun je vragen dat de verzekeringsmaatschappij zelf aantoont waarop ze zich precies baseert. Waar staat het? En kan de maatschappij aantonen dat je daarmee akkoord bent gegaan? Als ze dat niet kan, moet ze tussenkomen. MOERS: Wij gaan prat op onze onafhankelijkheid. Uiteraard doen we eerst zelf de test. Pas toen een producent vaststelde dat hij er als beste koop uitkwam, is hij naar ons gekomen om zijn product tegen korting aan te bieden aan onze abonnees. Zo'n voorstel kan vanzelfsprekend alleen achteraf bespreekbaar zijn, nadat de uitslag van de test bekend is. Volgende week: wielercommentator José De Cauwer. Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op 2 filmtickets.Thomas Verbeke