Tegen veranderende vluchturen kun je als reisconsument weinig beginnen, zegt Jan Moers, woordvoerder van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Maar voor bagageverlies en vertragingen heeft hij wel goede raad.

Ons prachtige weekje Turkije eindigde met een rampzalige terugvlucht. Vier uur vertraging en geen informatie, een catastrofe als je twee kleuters bij hebt. Kunnen we de vliegtuigmaatschappij om een vergoeding vragen? (Sofie Martens, Zomergem)

JANMOERS: Dat wordt niet gemakkelijk. De Europese verordening die de rechten van de luchtvaartpassagiers beschermt, geeft recht op een vergoeding bij vertraging, bij vluchten die binnen de EU vertrekken. Voor vluchten die terugkeren naar de EU, geldt wel de voorwaarde dat het met een Europese vliegtuigmaatschappij moet. Als u met een Turkse maatschappij terugkeerde, kunt u dus geen beroep doen op die wet. Wel kunt u een vergoeding vragen aan uw Belgische touroperator, maar dan zult u moeten kunnen aantonen dat de vliegtuigmaatschappij een fout heeft gemaakt die tot de vertraging heeft geleid.

Bij onze vlucht naar La Palma hadden wij een duurdere namiddagvlucht van JetairFly genomen om zo comfortabel mogelijk te reizen. Twee weken na de boeking kregen we plots te horen dat we om ‘operationele redenen’ toch mee moesten met een vlucht van Thomas Cook om 6.40 uur. Heeft het dan eigenlijk zin om voor een duurdere maatschappij te kiezen? (Agnes Vranken, Maasmechelen)

MOERS: De vluchturen die je in een brochure ziet, zijn altijd onder voorbehoud. De maatschappijen zijn alleen verplicht om ten laatste zeven dagen voor vertrek de definitieve uren mee te delen. Het kan dus altijd dat de vluchturen veranderen, of dat je zelfs op een andere vlucht van een andere maatschappij wordt gezet. Ook als je tijdig op de hoogte wordt gebracht, is dat geen geldige reden om het contract kosteloos op te zeggen. Als je op een goedkopere vlucht wordt gezet, kun je wel het prijsverschil terugeisen.

Ik heb een klacht ingediend bij de Geschillencommissie Reizen, omdat mijn bagage twee dagen te laat werd afgeleverd in Bulgarije. De commissie vraagt me om een becijferde schadeclaim. Welke vergoeding is volgens jullie billijk? Ik had twee dagen geen kleren en moest mijn medicijnen missen. (Jean Stallaert, Wolvertem)

MOERS: Dat is een moeilijke vraag, omdat het zeer persoonlijk is hoeveel last je van die situatie ondervond. Je kunt zeker schadevergoeding vragen voor de vertraagde bagage, het maximumbedrag ligt momenteel op 1280 euro. Bovendien kun je nog aantonen dat je extra kosten moest maken, omdat je geen bagage had. Als je de nodige medicijnen zelf opnieuw bent gaan kopen, bijvoorbeeld. Je kunt zeker niet de hele reissom terugvragen, maar vraag vooral ook niet te weinig. Je zult zeker niet meer krijgen dan wat je vraagt.

Tijdens onze reis in Marokko hadden we schade aan de huurauto, door steenslag. De verzekering liet weten dat ze dit niet vergoedt, omdat het om een ongeval gaat en we geen pv lieten opmaken. De verzekering geeft als definitie van een ongeval: ‘een plotse uitwendige gebeurtenis buiten uw wil die schade veroorzaakt’. Is dit correct? (Kathleen Fransen, Borgerhout)

MOERS: We zien vaak dat die definitie zo in verzekeringscontracten staat. Als je alle kleine lettertjes hebt gelezen en er zeker van bent dat het er niet instaat, kun je vragen dat de verzekeringsmaatschappij zelf aantoont waarop ze zich precies baseert. Waar staat het? En kan de maatschappij aantonen dat je daarmee akkoord bent gegaan? Als ze dat niet kan, moet ze tussenkomen.

Vraag van de week

Ik zag dat Test-Aankoop in juni een test deed over elektrische fietsen. Even later boden jullie mij als abonnee de beste koop van jullie test aan, met 300 euro korting. Dat roept bij mij vragen op over jullie objectiviteit. (François Peeters, Turnhout)

MOERS: Wij gaan prat op onze onafhankelijkheid. Uiteraard doen we eerst zelf de test. Pas toen een producent vaststelde dat hij er als beste koop uitkwam, is hij naar ons gekomen om zijn product tegen korting aan te bieden aan onze abonnees. Zo’n voorstel kan vanzelfsprekend alleen achteraf bespreekbaar zijn, nadat de uitslag van de test bekend is.

Volgende week: wielercommentator José De Cauwer. Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op 2 filmtickets.

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content