Ze ogen tegelijk krachtig en fragiel, de werken van de naar Los Angeles uitgeweken Brit Thomas Houseago (°1972). Hij is te gast in Parijs met de retrospectieve Almost Human, die de evolutie van zijn art...

Ze ogen tegelijk krachtig en fragiel, de werken van de naar Los Angeles uitgeweken Brit Thomas Houseago (°1972). Hij is te gast in Parijs met de retrospectieve Almost Human, die de evolutie van zijn artistieke output schetst. Van vroeg antropomorf beeldhouwwerk over hybride experimenten tot architecturale sculpturen en series duistere introspectieve canvassen. Serpent (hierboven) - het uithangbord van de tentoonstelling - is opgetrokken uit twee- en driedimensionale elementen van betonijzer, ruw gips en hout betekend met grafiet. Ze vertonen sporen van het maakproces. Dat is kenmerkend voor Houseago's oeuvre, waarin lichamelijkheid en 'mens zijn' centraal staan. Zo ook de mix van verwijzingen naar sculpturale tradities als futurisme en primitivisme, met mythologische en popculturele aspecten die hij omzet naar zijn eigenwijze hedendaagse vormtaal. De titel Almost Human verwijst naar Leonard Cohens iconische song Suzanne.