Suzanne in de mix

Thomas Houseago, 'Serpent, 2008' . © Collection Baron Guillaume Kervyn de Volkaersbeke Thomas Houseago ADAGP, Paris, 2019 Foto: Fredrik Nilsen Studio

Ze ogen tegelijk krachtig en fragiel, de werken van de naar Los Angeles uitgeweken Brit Thomas Houseago (°1972). Hij is te gast in Parijs met de retrospectieve Almost Human, die de evolutie van zijn artistieke output schetst. Van vroeg antropomorf beeldhouwwerk over hybride experimenten tot architecturale sculpturen en series duistere introspectieve canvassen. Serpent (hierboven) – het uithangbord van de tentoonstelling – is opgetrokken uit twee- en driedimensionale elementen van betonijzer, ruw gips en hout betekend met grafiet. Ze vertonen sporen van het maakproces. Dat is kenmerkend voor Houseago’s oeuvre, waarin lichamelijkheid en ‘mens zijn’ centraal staan. Zo ook de mix van verwijzingen naar sculpturale tradities als futurisme en primitivisme, met mythologische en popculturele aspecten die hij omzet naar zijn eigenwijze hedendaagse vormtaal. De titel Almost Human verwijst naar Leonard Cohens iconische song Suzanne.

Thomas Houseago, Almost Human, tot 14/07 in het Musée d’Art Moderne de Paris.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content