Peter Vandeweerdt

Politiek, religie en magie, daar draait de semiopera King Arthur (1691) van Henry Purcell rond. Centraal staat de rivaliteit tussen de christelijke Arthur en de heidense Oswald, een weerspiegeling van de echte strijd tussen de katholieke James II en zijn protestantse rivaal William III. In King Arthur is dat vertaald in de strijd voor de blinde prinses Emmeline. De hoofdpersonages acteren alleen, zingen laten ze over aan koren en geesten. Oswald tracht Emmeline te verleiden met een toneel (een ‘ masque‘) over een dispuut tussen Koning Winter en Cupido. Dat levert twee van Purcells beroemdste composities op: in de ene komt de Winter als een blok ijs krakend tot leven, de andere bezingt de warmte van de liefde. Uitvoerder Vox Luminis bracht vorig jaar een knappe opname uit van King Arthur, waarmee het boeiende Brugse Mafestival (2-11/8) opent.

Op 02/08

King Arthur

Concertgebouw, Brugge

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content