Stan speelt ?Private Lives? van Noel Coward.

Er zijn van die zedenkomedies die het menselijke en relationele tekort op de staart trappen zonder daarom in banaliteit te vervallen. De Britten en Ieren hebben sinds het einde van de negentiende eeuw op dat vlak een mooie traditie opgebouwd. Oscar Wilde, George Bernard Shaw en, wat later, Noel Coward maakten van drama een stekelige art of conversation, een superieur steekspel van dialogen, woord en weerwoord. Wie het werk van Toneelspelersgezelschap Stan van de afgelopen jaren overziet, kan niet naast de aanwezigheid van deze drie dramaturgen kijken. Jaren geleden herwerkte de Antwerpse groep Oscar Wildes ?A woman of no importance? tot ?Geen Belang?. Vorig seizoen was de aanpak van Shaws ?Heartbreak House? goed voor een selectie in het Theaterfestival. En zopas ging in de Gentse Minard hun aanstekelijke geflirt met ?Private Lives? van Noel Coward in première.

Wat de leden van Stan met dat spitante trio gemeen hebben, wordt opnieuw zonneklaar in de laatste relatiekomedie : een dramatische scherpzinnigheid die gedragspatronen en andere sociale codes in hun blootje zet en ervanlangs geeft. Een inhoudelijke lading die perfect past bij de virtuoze, maar uiterst uitgepuurde vlag waarmee de acteurs met de nodige ironie op de dunne lijn balanceren tussen inleving en afstand, personage en persoon, en tussen fictie en realiteit. In ?Private Lives? lukt hen dat weer ongelooflijk goed.

Voor de wel erg dolle huwelijksreisperikelen van twee paren, die meer met elkaar te maken hebben dan op het eerste gezicht lijkt, hebben Frank Vercruyssen, Jolente De Keersmaeker, Damiaan De Schrijver en Sara De Roo (en het kortstondige gastoptreden van Matthias de Koning niet te vergeten) weinig nodig. Een zitbank, enkele stoelen en doorzichtige gordijnen volstaan, terwijl heftige jazzuitbarstingen de scènewisselingen op tempo houden. Voor de rest mag niets het intelligente, verbale steekspel tussen de spelers, die niet vies zijn van wat improvisatie, hinderen. Want Stan wil de theatercocktails zoals 007 : shaken, not stirred.

Paul Verduyckt

Nog voorstellingen in Leuven (Stuc, op 30/4) en Antwerpen (Monty, 22 t/m 24/5). De productie wordt volgend seizoen vanaf oktober hernomen.

Jolente De Keersmaeker in Private Lives : een verbaal steekspel.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content