'Op z'n laatst in 2010 willen wij 30.000 auto's per jaar verkopen. Dan verdubbelen we ons verkoopvolume in vier jaar tijd en dat in een stagnerende markt. Wij komen van 6600 wagens in 2001.' Er komt nog meer krasse taal uit de mond van general manager Matthias Sileghem van Hyundai Belux. 'Wereldwijd wil Hyundai opklimmen van de zevende naar de vijfde plaats. Dat klinkt ambitieus, maar het is niet onrealistisch. Tot midden de jaren negentig keek de concu...

'Op z'n laatst in 2010 willen wij 30.000 auto's per jaar verkopen. Dan verdubbelen we ons verkoopvolume in vier jaar tijd en dat in een stagnerende markt. Wij komen van 6600 wagens in 2001.' Er komt nog meer krasse taal uit de mond van general manager Matthias Sileghem van Hyundai Belux. 'Wereldwijd wil Hyundai opklimmen van de zevende naar de vijfde plaats. Dat klinkt ambitieus, maar het is niet onrealistisch. Tot midden de jaren negentig keek de concurrentie met misprijzen naar onze modellen. Inmiddels hebben wij onze achterstand op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid omgebogen in een voorsprong. Het gezaghebbende Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power rangschikte Hyundai dit jaar als het op een na betrouwbaarste automerk ter wereld, na Toyota.' Ook op het vlak van design heeft Hyundai enorme vooruitgang geboekt. 'De re-search en ontwikkeling van nieuwe modellen voor de Europese markt zijn nu een zaak van ons hypermodern R&D-centrum in het Duitse Rüsselsheim. Inmiddels werken daar zo'n driehonderd ingenieurs en vormgevers, onder leiding van Thomas Bürkel die voordien bij BMW zat. Zij ontwerpen modellen die exclusief bestemd zijn voor de Europese markt.'Ondertussen bouwt Hyundai in Europa ook twee nieuwe fabrieken, in Tsjechië en Slowakije. Dat laatste land assembleert vanaf 2007 meer auto's per inwoner dan België. In het Slowaakse Zilina kunnen vanaf 2007 zo'n 2800 mensen aan de slag, zij zullen jaarlijks 200.000 wagens in elkaar schroeven. België is nooit in de running geweest als mogelijke vestigingsplaats. Dat bewijst nog maar eens dat de traditionele industrielanden snel aan belang inboeten. En het illustreert ook de onstuitbare opmars van de Aziatische merken in Europa, ten nadele van de Europese autobouwers. De volumeconstructeurs die in hun langetermijnplanning zijn uitgegaan van meer groei, zitten nu met een overcapaciteit van 20 procent en meer. Ook buiten Europa zet de Koreaanse opmars zich voort. Hyundai is goed op weg om in China de leiderspositie van GM en VW te bedreigen. Overigens treedt Hyundai straks op als een van de hoofdsponsors van het WK-voetbal in Duitsland. Een blamage voor de Duitse automobielindustrie die enkel kan worden goedgemaakt door een wereldtitel voor de Duitse Mannschaft. Maar wie durft daarop in te zetten?