De Britse voedingsleverancier Canterbury Foods, die gespecialiseerd is in de productie van hamburgers en worstjes, maakte tijdens het eerste semester van 2005 1,12 miljoen pond verlies. Vorig jaar boekte hij in dezelfde periode nog 517.000 pond winst. Het bedrijf wijst met een beschuldigende vinger naar tv-icoon Jamie Oliver, die een campagne lanceerde voor gezondere schoolmaaltijden.
...

De Britse voedingsleverancier Canterbury Foods, die gespecialiseerd is in de productie van hamburgers en worstjes, maakte tijdens het eerste semester van 2005 1,12 miljoen pond verlies. Vorig jaar boekte hij in dezelfde periode nog 517.000 pond winst. Het bedrijf wijst met een beschuldigende vinger naar tv-icoon Jamie Oliver, die een campagne lanceerde voor gezondere schoolmaaltijden. Canterbury Foods levert zijn vleesproducten aan groothandelaars, die op hun beurt de scholen bevoorraden. Algemeen directeur Paul Ainsworth geeft toe dat de onderneming zich zal moeten aanpassen aan de veranderende trends, onder meer door het aanbieden van nieuwe producten. 'De scholen willen de zaken op een andere manier aanpakken en dat heeft ongetwijfeld gevolgen voor voedingsproducenten zoals wij', aldus Ainsworth. Eerder al had de Grampian Country Food Group haar afdeling in Rotherham moeten sluiten. Die afdeling was gespecialiseerd in chicken nuggets, hamburgers en andere variaties op de vette hap die door Oliver werd aangepakt. Ook Grampian had Oliver dan ook liever in de gehaktmolen gezien. Het was in het programma Jamie's School Dinners op Channel 4 dat Oliver de kat de bel aanbond. De schoolmaaltijden in het Verenigd Koninkrijk zijn van het niveau van een doorsnee-hamburgertent. Hij lanceerde de campagne Feed me Better. De respons daarop was zo groot - 270.000 mensen ondertekenden een petitie om de geserveerde rotzooi te vervangen door salades, fruit en vlees van een betere kwaliteit - dat de Britse regering prompt een orgaan oprichtte om over de kwaliteit van de schoolmaaltijden te waken. De regering kwam met 280 miljoen pond over de brug. De geviseerde keukengoeroe zelf laat via zijn woordvoerder weten dat het hem enkel om gezondere eetgewoonten ging. Het is niet de eerste keer dat Oliver voor controverse zorgt. Zijn collega Clarissa Dickson Wright noemde hem een hoer, omdat hij het opnam voor de door supermarktketen Sainsbury's gekweekte zalm, die hij in zijn eigen restaurant evenwel niet opdient. Oliver is het gezicht van Sainsbury's, een contract dat hem jaarlijks 1,2 miljoen pond oplevert. Omdat de BBC eiste dat hij zijn Sainsbury's-contract opzegde, trok hij naar Channel 4. Daarenboven verkoopt hij jaarlijks 2,5 miljoen kookboeken. Alles bij elkaar incasseerde hij in 2004 ongeveer 5 miljoen pond. Marcel Schoeters