Is de horlogerie nog salonfähig?

Wie heeft nog wat te zoeken op een horlogebeurs? (Op de foto: Salon International de la Haute Horlogerie, kortweg SIHH.)

Baselworld, het grootste horlogesalon ter wereld, zag dit jaar het aantal exposanten meer dan halveren. Het bleek maar een eerste aderlating. Voor 2019 keer stapten ook grote namen eruit, zoals de zestien merken van de Swatch Group. Het SIHH in Genève kan de schade beperken, maar ook daar geven merken forfait. Hebben de horlogebeurzen nog toekomst?

Als de horlogeafdeling van Louis Vuitton wilde communiceren over nieuwigheden of de activiteiten van het huis, dan gebeurde dat doorgaans tijdens het grote horlogesalon Baselworld. Maar merkwaardig genoeg nooit op het salon zelf. De media werden steevast uitgenodigd op een andere locatie in de stad. Een glimmende boot of een luxueus hotel. Bij Louis Vuitton zeiden ze: ‘We verkopen onze horloges alleen in onze eigen boetieks. We hoeven dus geen verkopers, agenten of andere verdelers te ontmoeten. We zijn alleen in Basel om in contact te blijven met de internationale pers die naar het salon komt.’

Intussen kozen ook tal van andere horlogemerken voor eigen boetieks, en dus ook voor een drastische inkrimping van het aantal verdelers. En/of ze opteerden voor onlineverkoop. Sommige horlogefabrikanten willen op termijn helemaal de stekker uittrekken in winkels die verscheidene merken verkopen. Bovendien kost een stand op een horlogesalon een heus fortuin, niet alleen tijdens maar ook voor en na het salon (opslag, opbouw, afbraak).

HET GAAT OM VERKOPEN

De vraag is dan natuurlijk waarom verkopers en agenten nog naar een salon zouden gaan waar veel grote spelers niet meer aanwezig zijn, in een stad waar het pokkenduur is om te overnachten of zelfs te lunchen. Bepaalde merken vinden ook dat de volgers van zogenaamde influencers veel belangrijker zijn dan lezers en luisteraars van professionele bloggers en journalisten. Voor sommige merken volstaat het contact met die influencers, die de nieuwe horloges dragen en dat op Instagram of via een ander kanaal laten zien. Met professionele journalisten houden ze dan wel via het internet contact. Daar kunnen journalisten altijd de informatie over en de beelden van een nieuw horloge downloaden. Daar heb je geen beurs meer voor nodig. De ervaring leerde bovendien dat het geen goed idee is om influencers en journalisten samen aan dezelfde tafel uit te nodigen. Beide partijen verliezen dan. Hoe dan ook, nog geen enkel horlogemerk dat Basel of Genève heeft verlaten, kondigde al een alternatieve formule om contact met de pers te houden aan.

Als de menselijke of culturele factor in de brede zin van het woord geen plaats in het commerciële gebeuren meer krijgt, kan daaruit alleen maar besloten worden dat het voor een merk alleen maar belangrijk is dat het zijn producten aan de consument kan verkopen. Schakelen ze daarbij tussenstappen uit, dan verhogen ze de inkomsten zonder de prijs van de producten te moeten verhogen. Iets wat we de voorbije jaren maar al te vaak hebben zien gebeuren. Alea iacta est.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content