De vakbonden van het grondpersoneel leven op voet van oorlog met de pilotenvereniging BeCA. Ook bij de doorsneetelevisiekijker zijn de stakende piloten de kop van Jut. Zij bepleiten hun zaak slecht. Wat niet betekent dat ze geen gefundeerde boodschap hebben. Die luidt dat het Blue Sky-saneringsplan van begin dit jaar en het voorliggende businessplan van gedelegeerd bestuurder Christoph Müller regelrecht naar een gecontroleerde ontmanteling van de Sabena-groep voeren.
...

De vakbonden van het grondpersoneel leven op voet van oorlog met de pilotenvereniging BeCA. Ook bij de doorsneetelevisiekijker zijn de stakende piloten de kop van Jut. Zij bepleiten hun zaak slecht. Wat niet betekent dat ze geen gefundeerde boodschap hebben. Die luidt dat het Blue Sky-saneringsplan van begin dit jaar en het voorliggende businessplan van gedelegeerd bestuurder Christoph Müller regelrecht naar een gecontroleerde ontmanteling van de Sabena-groep voeren. De piloten zijn er zeker van dat de paar duizend ontslagen en de andere sociale besparingen uiteindelijk nergens toe dienen. Sabena weigert over zijn cijfers te praten. De vijf revisoren die voor BeCA het businessplan doorlichtten, moesten wegens tegenwerking al na één week hun onderzoek stopzetten. Sabena weigert de gevraagde informatie te geven en documenten ter beschikking te stellen. De pilotenvereniging vindt het dan ook onverantwoord dat de traditionele vakbonden een sociaal akkoord wensen, zonder te weten waar Sabena met het businessplan naartoe wil. Het Blue Sky-herstelplan van begin dit jaar voorzag, buiten de inlevering van het personeel, in een besparing van 12 miljard frank (297 miljoen euro). Van die managementmaatregelen is zo goed als niets gerealiseerd, stelt BeCA vast. De twee Airbus 340-toestellen bijvoorbeeld zijn na zes maanden nog niet verkocht; ze kosten elk 45 miljoen (1,1 miljoen euro) per maand. Waar is de herkapitalisatie van 10 miljard (248 miljoen euro) naartoe? De nieuwe kapitaalinjectie, 11 miljard (273 miljoen euro) van Swissair en 6 miljard (149 miljoen euro) van de Belgische staat, zo die er al komt, is net voldoende om de ontmantelingsperiode van Sabena te dekken. De pilotenvereniging presenteert een lijst van bewijzen om aan te tonen dat Swissair Sabena misbruikt. Zo hebben de Zwitsers de vluchtroosters van beide maatschappijen herschikt waardoor het merendeel van de Swissair-vluchten vlak voor die van Sabena vertrekt. Sabena vliegt met het 'overschot' van Swissair. De pilotenvereniging BeCA heeft het vertrouwen in het management van Sabena verloren. Ongezouten eist ze een directie die de belangen van alle aandeelhouders verdedigt en niet enkel die van Swissair. Dat is een schot voor de boeg van gedelegeerd bestuurder Christoph Müller, die door de Zwitsers als topman naar Brussel werd gestuurd. Kortom, volgens de piloten moet er een nieuw herstructureringsplan voor Sabena komen, waarvoor de aandeelhouders met een behoorlijke herkapitalisering hun verantwoordelijkheid opnemen.