Wie veel geld verdient, kan ook veel geld uitgeven. En waarom niet: weggeven. Feit is dat liefst 83 procent van de huishoudens in Silicon Valley, zo'n beetje de wereldhoofdstad van de computertechnologie, geld uitgeven aan liefdadigheidsinstellingen. Het goede doel is, om het oneerbiedig te zeggen, een bloeiende onderneming. En omdat de jonge veelverdieners uit de computerwereld hun dagen doorbrengen achter het pc-scherm, handelen ze hun goede daden graag af op Internet. Dat vergt slechts een paar mui...

Wie veel geld verdient, kan ook veel geld uitgeven. En waarom niet: weggeven. Feit is dat liefst 83 procent van de huishoudens in Silicon Valley, zo'n beetje de wereldhoofdstad van de computertechnologie, geld uitgeven aan liefdadigheidsinstellingen. Het goede doel is, om het oneerbiedig te zeggen, een bloeiende onderneming. En omdat de jonge veelverdieners uit de computerwereld hun dagen doorbrengen achter het pc-scherm, handelen ze hun goede daden graag af op Internet. Dat vergt slechts een paar muisklikken en kost verder geen tijd. Websites die fondsen ronselen voor non-profitorganisaties groeien dan ook bijna dagelijks in aantal. America Online, een van 's werelds grootste Internetaanbieders, bundelt zelfs meer dan 600.000 liefdadigheidsinstellingen. Mensen vinden die hun beurs willen openen is geen probleem, aldus de initiatiefnemers, het gaat 'm er om een goed doel te vinden waar ze achter kunnen staan. Want de gezinnen van Silicon Valley geven gemiddeld slechts tweehonderd dollar per jaar aan liefdadigheid - minder dan een fractie van een fractie van hun inkomen. Alle steunbetuigingen als opportunisme afdoen zou te ver gaan, maar het succes van de e-liefdadigheid is wel degelijk mede een kwestie van imago-building: als ze een stuk van hun riante salaris weggeven, komen de wonderboys in Silicon Valley minder over als gulzige geldslikkers. Zo kunnen ze rijk én geliefd worden. Het beste voorbeeld is natuurlijk Bill Gates, die al ettelijke miljarden van zijn spaargeld richting Afrika heeft gestuurd. Bedrijven en bedrijfjes die liefdadigheidssites bundelen en beheren, verdienen daar een mooie cent aan. Onkies, zou je denken, maar iederéén moet aan het einde van de maand de rekeningen kunnen betalen. Bovendien, zeggen de on line-liefdadigheidsbedrijfjes, zijn er via het Internetkanaal minder vaste kosten. Als er minder personeel en minder postzegels moeten worden betaald omdat de computer en Internet alles regelen, dan komt een hoger percentage van het gedoneerde geld ook daadwerkelijk bij de hulpbehoevende organisatie terecht. Nu alleen nog hopen dat het fenomeen zich over de rest van de wereld verspreidt en ook in België ingang vindt. Wie zich aangesproken voelt, kan alvast ideeën opdoen bij sites als www.give.org, www.guidestar.org of www.helping.org . De websites zijn soms zo professioneel uitgewerkt dat je niet meer hoeft te doen dan een liefdadigheids-"categorie" in te tikken en je budget, waarna de computer een selectie maakt van hulpbehoevende organisaties naar jouw smaak. Eenvoudiger kan niet.Bart Vandormael