Een bloemlezing voor de Bernard Herrmann-fan.

De erfenis van Bernard Herrmann leeft voort in het werk van vele bewonderaars en epigonen : John Williams, Elmer Bernstein (die voor Martin Scorsese’s remake van ?Cape Fear? nieuwe arrangementen schreef van Herrmanns originele score), Brian May, Pino Donaggio, Philippe Sarde.

Maar het best luisteren we natuurlijk naar het werk van de grootmeester zelf. Een aantal soundtracks is op cd verkrijgbaar : ?Vertigo?, ?North By Northwest?, ?Psycho?, ?Cape Fear?, ?Taxi Driver?, ?The Ghost and Mrs. Muir?, ?Sisters?. Maar er zijn vooral een aantal bloemlezingen die elke Herrmann-fan in zijn bezit moet hebben.

De nieuwste verzamel-cd is beslist een must : ?Bernard Herrmann. The Film Scores? (Sony Classical), uitgevoerd door het Los Angeles Philharmonic onder leiding van Esa-Pekka Salonen. Muziek uit ?Fahrenheit 451?, ?Taxi Driver? en zes films van Hitchcock. Rariteiten : de prelude uit ?The Man Who Knew Too Much?, de minst bekende Herrmann-Hitchcock score en een selectie uit de afgewezen score voor ?Torn Curtain?.

De verzameling met de meest zeldzame scores is ?Bernard Herrmann. Fahrenheit 451? (Varese Sarabande) waarin de jonge filmcomponist Joel McNeely de Seattle Symphony Orchestra dirigeert. Hoofdbrok is een lange suite van de film van Truffaut, maar er zijn ook drie vrijwel onbekende scores : ?The Man in the Gray Flannel Suit?, ?Tender Is the Night? en ?Anna and the King of Siam?.

Ook niet te versmaden is ?Bernard Herrmann Film Scores. Elmer Bernstein conducts the Royal Philharmonic Orchestra? (Milan). Die cd biedt de beste introductie tot de componist, van ?Citizen Kane? tot ?Taxi Driver?. Ook hier enkele rariteiten : ?The Storm Clouds? van Arthur Benjamin ; de cantate in climax naar de bekkenslag die de aanslag smoort die Herrmann zelf dirigeert in de Royal Albert Hall finale in ?The Man Who Knew Too Much? ; de contrabas prelude uit ?The Wrong Man? ; een ?muzikaal scenario? uit ?La Mariée était en noir? ; een interviewfragment met Herrmann.

Ten slotte zijn er twee cd-versies van oudere opnamen : ?Citizen Kane. The Classic Film Scores of Bernard Herrmann? (RCA Victor), uitgevoerd in 1974 door het National Philharmonic Orchestra onder leiding van Charles Gerhardt. Ook hier naast de roemruchte titelmuziek veel onbekender werk en prachtige staaltjes van Herrmanns talent voor ingenieuze instrumentatie : ?On Dangerous Ground? (met zwaar georkestreerde jachtige partijen), ?Beneath the 12-Mile Reef? (met de virtuoze harmonie van acht soloharpen), ?White Witch Doctor? en het Concerto Macabre uit ?Hangover Square?.

In de oudste opname (uit 1969) ?Music From the Great Hitchcock Movie Thrillers? (London Decca) dirigeert Herrmann zelf het Londens filharmonisch orkest.

P.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content