Macht en mededogen gaan niet samen, evenmin als geld en zielenadel. Dat is een van de voornaamste motieven in de productie De val van de goden in de desolate scheepswerf van Cockerill Yards in Hoboken. Theatergroep Hollandia, die volgend seizoen hoogstwaarschijnlijk fusioneert met het Zuidelijk Toneel, brengt met een bewerking van Luchino Visconti's The Damned (1969) een politiek-historisch (muziek)drama dat de grens tussen realistisch spel en extreem doorgedreven stilering doet buigen. Hol...

Macht en mededogen gaan niet samen, evenmin als geld en zielenadel. Dat is een van de voornaamste motieven in de productie De val van de goden in de desolate scheepswerf van Cockerill Yards in Hoboken. Theatergroep Hollandia, die volgend seizoen hoogstwaarschijnlijk fusioneert met het Zuidelijk Toneel, brengt met een bewerking van Luchino Visconti's The Damned (1969) een politiek-historisch (muziek)drama dat de grens tussen realistisch spel en extreem doorgedreven stilering doet buigen. Hollandia is met dit locatieproject niet aan zijn proefstuk toe. Drie jaar geleden werd een theaterremake van Pasolini's Varkensstal gemonteerd onder de ijzeren brug op de Leien en dit soort in situ-voorstellingen is zowat het handelsmerk geworden van het gezelschap. Ook nu werd gekozen voor een setting die op symbolisch-associatief niveau aansluit bij het epische sleutelverhaal van Visconti. De marxistische cineast ging voor het scenario, een étrange mélange van feit en fictie, leentjebuur spelen bij Mann, Shakespeare en Dostojevski. Dat levert een gelaagde en niet bepaald heldere moedertekst op die door bewerker Tom Blokdijk nog werd aangedikt met citaten uit het werk van Musil. De regie is in handen van Johan Simons en Paul Koek. Nazi-Duitsland, kort na de brand in de Reichstag: de staalfabrieken van industriebaron Joachim Von Essenbeck, een verwijzing naar het zakenimperium van de pro-Hitler gezinde familie Krupp, vormen de inzet van een machtsstrijd tussen zonen en neven die allemaal aan de top willen staan. Een aaneenschakeling van complotten, passionele intriges en bloedige twisten tussen antifascisten en nazi-aanhangers leidt ten slotte tot de ondergang van de Von Essenbeckdynastie. Loodzware verhaalstof dus. Hollandia doorprikt die belading met bliksemsnelle personagewissels, het inschakelen van vertellers - vrouwelijke masters of revels die zowel instaan voor aanpassingen aan het decor als voor het off screen commentaar - en het opvoeren van acteurs die ageren tegen de garçonnes die hen luidkeels regieaanwijzingen opleggen. Toch neigt De val van de goden, ondanks de tijdloze thematiek, soms al te veel naar een weinig compacte theatervariant van het historische docudrama. Er zijn ijzersterke acteerprestaties van Jeroen Willems en Elsie de Brauw, die schijnbaar moeiteloos totaal uiteenlopende personages incarneren, en er is de voortreffelijke Jekyll en Hyde-vertolking van de charismatische Fedja van Huêt. De elektronische muziek van Heiner Goebbels zorgt ervoor dat het geheel niets aan intensiteit inboet."De val van de goden", tot 11/9 op het industrieterrein van BM Titan, Leo Bosschaertlaan 20, Hoboken. Reservatie: deSingel 03/248.28.28.Ann Demeester