In de jaren zestig was Roy Lichtenstein (1923-1997) samen met land- en tijdgenoot Andy Warhol de vaandeldrager van de popart. Die stijlrichting wilde een einde maken aan noties als eli...

In de jaren zestig was Roy Lichtenstein (1923-1997) samen met land- en tijdgenoot Andy Warhol de vaandeldrager van de popart. Die stijlrichting wilde een einde maken aan noties als elitarisme en uniciteit, en omarmde daarom gretig de massaconsumptiecultuur. Warhol deed het met soepblikken, waspoederdozen en seriële zeefdrukken van popiconen. Lichtenstein werkte met simpele, in primaire kleuren gedrukte comicbookprenten die hij uitvergrootte, naar zijn hand zette en meerdere keren kopieerde. BAM Bergen verzamelde er meer dan honderd uit allerlei musea en privécollecties, en toont dat Lichtenstein bovenal een onvermoeibaar vakman was die ook met houtgravures, brons, email en plastic werkte. Zie hoe stripclichés en gebruiksvoorwerpen uit hun context gelicht en tot kunst gepromoveerd worden als apolitiek hekeldicht op het materialisme. Of was het toch een ironische hommage?