BELEDIGEN MET JE SMARTPHONE

© ILLUSTRATIE BART SCHOOFS

Phubbing kan uw huidige en toekomstige relaties ernstig schaden. Uw gephub op restaurant zorgt er ook voor dat de eetlust van uw tafelgenoten drastisch verstoord wordt. ‘Phubbing is lomp en onbeschoft.’

De Amerikaanse dating coach Kimberly Koehler zit met de handen in het haar. ‘Steeds meer cliënten helpen hun met veel zweet en tranen bevochten eerste date om zeep door op hun allereerste afspraakje meteen te beginnen phubben’, klaagt ze. ‘De raad die ik hen geef, luidt altijd: hou hem in je tas. Wie bang is dat dat echt niet zal lukken, mag dat verdomde ding bovenhalen, maar moet luid en duidelijk zeggen: “Verontschuldig me even, Ik ga mijn smartphone nu uitzetten.”‘

Het begrip ‘phubbing’ is piepjong, een samentrekking van ‘phone’ en ‘snubbing’, affronteren of onheus bejegenen, en is volgens de gerenommeerde Australische Macquarie Dictionary: ‘The act of snubbing someone in a social setting by looking at your phone instead of paying attention.

‘Phubbing is niet meer of minder dan lompweg in gezelschap op je smartphone zitten tokkelen of surfen’, zeg Kent Kaiser, professor communicatie en specialist etiquette. Kaiser zette vorig jaar op Twitter een heuse etiquettemarathon in gang door 2000 tweets met tips voor betere tafelmanieren cyberspace in te sturen. ‘Daar zat ook een tweet bij over het gebruik van de smartphone tijdens een etentje’, zegt hij. ‘Mijn raad was om de telefoon in de auto te laten liggen, zodat je in een restaurant nooit in de verleiding kunt komen om te gaan phubben.’

Wat is er eigenlijk mis met op je smartphone tokkelen tijdens de lunch? Kent Kaiser: ‘Stel dat je de krant tevoorschijn haalt terwijl je in gezelschap zit te eten en vervolgens doodgemoedereerd het ene na het andere artikel begint te lezen. Denk je dat je tafelgenoten dat zouden pikken? Phubbing is minstens even onbeschoft en is eigenlijk exact hetzelfde: in plaats van een fatsoenlijk gesprek met je disgenoten te voeren, surf je op je smartphone naar sociale media. Er zijn zelfs mensen die nog een stap verder gaan en er geen graten in zien om te beginnen phubben tijdens hun eigen huwelijksceremonie. Ze doen het nog net niet voor het altaar. Zelfs de Amerikaanse president Obama bezondigt er zich aan: tijdens zijn eerste inauguratie zat hij nog braaf naast vrouw en kinderen; bij de tweede zat hij volop te phubben. De ellende is dat we het ondertussen allemaal doen, dat we dat ook heel goed beseffen, maar dat we het vertikken om ons gedrag bij te sturen.’

Afleiding

Onze relatie-expert Rika Ponnet heeft nog nooit van phubbing gehoord. ‘Maar het fenomeen dat erachter schuilgaat, ken ik wel’, zegt ze. ‘Al is een partner die veel oog heeft voor zijn smartphone niet meteen oorzaak nummer één van relatieproblemen. Het is wel zo dat moderne technologie voor makkelijke en snelle afleiding zorgt en dat we het daardoor ook moeilijker hebben om te focussen op wat er echt toe doet. Ik hoor mensen toch af en toe klagen over etentjes waarbij hun partner voortdurend op Facebook zit of continu zijn berichten beantwoordt. Ze kregen daardoor het gevoel dat ze nog een trap lager stonden dan die telefoon. Het is vooral op momenten dat er al spanningen in je relatie zijn, dat zo’n smartphone het middel bij uitstek wordt om je af te sluiten. Voor de ene lijkt het dan ook alsof de andere verbonden is met iets of iemand anders.’

Waardoor die bang wordt dat de partner een minnaar of minnares heeft? Rika Ponnet: ‘De gedachte aan overspel hoeft niet meteen de kop op te steken. het kan ook het onbehaaglijke gevoel zijn dat die andere zich veel meer verbonden voelt met iets wat buiten de relatie ligt.’

Woordenboek

De overlevering wil dat de 23-jarige Australische student Alex Haigh het in de lente van vorig jaar spuugzat was zijn vrienden op café te pas en te onpas op hun smartphones te zien tokkelen. Dus verzon hij het woord phubbing, en startte hij de website stopphubbing.com om alle tegenstanders van het asociale smartphonegedrag eindelijk een stem te geven.

Maar de werkelijkheid over phubbing is iets prozaïscher: het Australische reclamebureau McCann Melbourne stuurde het begrip phubbing als onderdeel van een virale campagne in mei 2012 via het internet de wereld in, om zo de zesde printeditie van de Macquarie Dictionary te promoten. Het woord ‘phubbing’ werd in opdracht van McCann verzonnen door schrijvers, taalkundigen en een maker van kruiswoordraadsels. De jongste vertegenwoordiger van het reclamebureau, Alex Heigh, werd omgeturnd tot inventieve student, waarna de media het verhaal gretig wereldwijd hielpen verspreiden, er zo voor zorgend dat phubbing zijn plaats in de Macquarie ook echt verdiende.

DOOR JAN STEVENS, ILLUSTRATIE BART SCHOOFS

‘We doen het ondertussen allemaal, en we vertikken het om ons gedrag bij te sturen.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content